Luk Studiebøger og pensumlister - Klik her                Konkurrence: Er du studerende? Vind en cykel fra VIVA! - Klik her         

Udenfor er verden stille

Hent som RSS (Hvad er det?)

Skrevet af

Besked

Skrevet: Søndag d. 17. januar 2010 kl. 19:46
Udenfor er alting stille,
Alting er blevet så frygtelig koldt.
Alligevel sluger jeg ikke en pille,
Jeg ser mig i spejlet og smiler så stolt.
Mit liv er så smukt som den varmer sommer,
Dit liv bliver smukt, bare kæmp til det kommer.
Hver en time kommer og går
Jeg venter bare til næste år.

Udenfor står verden stille.
Intet spændende ,synes jeg, sker.
Alligevel sluger jeg ikke en pille,
jeg agter nemlig at blive her.
Min sjæl og min ånd
er ren som din hånd.
Jeg savner at tiden står stille med dig.
For jeg tager aldrig et nej for et nej

Hvis et menneske går fra mig nu,
vil jeg sidde på isen og smile.
For jeg ved at med mig selv,
kan jeg nå titusinde mile.

Skrevet: Tirsdag d. 16. februar 2010 kl. 19:48
...modigt, triumferende, hudløst. Meget, meget realistisk...
På randen af selv-udslettelse ? NEJ; jeg ER da bedre værd!
Godt; du vaglte dén - udfordrende, spændende - RIGTIGE løsning...

- Er du teen-ager ?
Der findes andre teen-agere herinde; kig gerne forbi disse to ungdoms-fora,

under 16 - forfatterspire-forum for jer, som er 'på vej' ... http://www.saxo.com/forum/topic.asp?id=3338

• sax_teen forår 2010 * - forum for alle SAXOs unge forfatterspirer
    http://www.saxo.com/forum/topic.asp?id=3553http://www.saxo.com/forum/topic.asp?id=3553

• Skrevet: Fredag d. 26. februar 2010 kl. 0:35
    Hej Tilde,
    Først og fremmest utrolig flot, fordi du udfordrer klichéer både hvad angår rytme og tema. Hvis digtet havde haft et trist budskab, ville det være skrevet millioner af gange før. Men det er netop positivt, hvilket efterlader læseren med den samme følelser. I sig selv et træk der giver læseren en behagelig følelse. (Dermed ikke sagt, at litteratur altid skal give behagelige følelser, men nogle gange er det bare rigtig godt).

Omkring at bryde klichéer har du indsat et 'så' i fjerde vers efter 'smiler'. Det gør, at den efterhånden ret brugte rytme, set i mange hjerte/smerte digte, brydes, og du skaber en rytme, der overrasker læseren.

Du har et par kommaer omkring 'synes jeg', der ligeledes bryder rytmen på interessant vis. Det kræver temmelig stor sproglig indsigt at anvende grammatik på den måde.

Naturligvis er det ikke nok at holde sig til alt det gode Smil I den sidste halvdel bliver jeg forvirret. Den person du inddrager, udover jeg'et, bliver kun meget let skildret. Selv i digte skal personer skildres i dybden (på den vis det nu lader sig gøre i lyrik). Den største karakteristik, der forekommer, er en indikation af, at jeg'et er forelsket i den anden person. Men skarpt og hurtigt springer vi til 'et nej for et nej' og så til at et menneske kan gå fra dig - hvor blev personen af?

De hurtige skift gør, at jeg som læser ikke kan følge med i digtets handling i de 3-4 vers. Der må ligge nogle begivenheder forud for 'et nej for et nej' og de begivenheder skal læseren kunne forestille sig, men til det går det lidt hurtigt Smil Der kan det være en hjælp at lukke øjnene, trække vejret dybt og tænke: "Hvilke af mine tanker, og de begivenheder der har inspireret til digtet, kan en fremmed forestille sig - altså bare ved at læse digtet?" Ved sådan et roligt øjeblik er det relativt nemt at finde ud af, om noget er beskrevet for hurtigt, med andre ord om nogle vers giver mening, fordi du ligger inde med en viden, som kun du har.

Det bedste,
    Søren Smil

Ny besked

For at skrive en ny besked bedes du logge ind eller oprette dig som bruger. Det er nemt og gratis og tager under 1 minut.
    Din email-adresse (vises ikke til andre brugere)

Har du allerede en brugerprofil?
    - adgangskode:    Glemt adgangskode?

Kaldenavn    Hvor vises det?
    (f.eks. Peter 23)
    Ønsket kodeord 
    Gentag kodeord 

Søg:   
    SAXO.com A/S - Tlf: 38 15 05 10 - E-mail: info@saxo.com - CVR: 29197849 - Kundeservice