|
|
Skrevet: Onsdag d. 10. juni 2009 kl. 14:05
Har (selv-)udgivet min første bog igennem books on Demand og har planer om nogle stykker mere i tidens fylde. Så jeg kunne godt tænke mig at få lidt ping-pong med nogle der også har erfaringer med dem, og evt. give nogle gode råd til dem der overvejer at bruge dem for første gang.
På mange måder er jeg meget glad for konceptet og så vidt jeg har kunnet finde ud af er de langt de billigste til selvudgivning.
Men jeg har også været ude for at de har været lidt tunge at danse med, så snart det ikke "bare" er gået efter planen.
Nogen der melder sig? - jeg gider ikke skrive en masse, hvis ingen er interesseret i lidt ping-pong alligevel.
VH Karin
|
|
|
|
Skrevet: Onsdag d. 10. juni 2009 kl. 23:21
Jeg har ingen erfaring med BOD, men jeg kikker gerne med her, da jeg selv har overvejet dem som mulighed.
VH. Katja
|
|
|
|
Skrevet: Onsdag d. 1. juli 2009 kl. 22:20
Nu har BoD godt nok pisset mig af! Min bog blev trykt i en mindre udgave sidste sommer gennem deres gratis BodFun-koncept. Det viste sig at der var problemer med noge illustrationer. I første omgang troede jeg at det var fordi jeg ikke havde tjekket udskriftvisningen godt nok inden jeg godkendte den, så jeg gav mig selv skylden. Da jeg så begyndte at arbejde med den næste "rigtige" udgave kunne jeg ved et prøveopload se at problemerne IKKE var at se på udskriftvisningen. Problemerne kunne hverken ses på skærmen eller i udskrift på hverken min egen udgave eller den oploadede udskiftvisning. Jeg henvendte mig derfor til BoD i november måned. Jeg henvendte mig herefter flere gange og fik hele tiden at vide at teknikerne arbejdede på sagen. I maj var der stadig ikke sket noget kontruktivt og jeg følte mig nødsaget til at udgive alligevel fordi jeg havde forpligtet mig til nogle arrengementer som direkte reklame for bogen (i vished om at BoD naturligvis ikke ville være næsten ½ år om at løse et bette problem). Nu i juni - 7  måneder efter min første henvendelse har de fundet ud af problemet. Men da de mener det er min egen skyld, fordi Word åbenbart ikke kan kommunikere med deres teknik om en bestemt type billeder, skal jeg selv betale en ny mastering, hvis jeg vil have det rettet! BoD mener åbenbart ikke der er et problem i at udskriftvisningen hvor man godkender filen til tryk IKKE viser de samme ting som det endelige tryk. I stedet har jeg fået besked på at en billig måde at kontrolere trykket på er at bestille en prøvebog over BoDFun. Men da minimumsporto er over 80 kr og et enkelt eksemplar af en 180 siders paperback koster 110 kr, (mod 58 kr når man bestiller over 25) så synes jeg egentlig ikke det er en billig løsning. Især fordi de forskellige partier der er trykt efter samme trykmaster ikke er ens, så jeg kunne strengt taget have fået et eksemplar der ikke viste problemer, mens de næste tryk var fulde af fejl. DET kalder jeg en ansvarsfraskrivelse der vil noget. Hvis nogen kender et altenativ (ikke at skulle få trykt 1000 bøger af gangen et eller andet sted) så hører jeg meget gerne om det. Desværre må jeg nok leve med den dårlige service da BoD så vidt jeg ved er de eneste jeg har råd til. Så må man jo indse at man ikke får mere end man betaler for nogen steder.... Karin
|
|
|
|
Skrevet: Onsdag d. 1. juli 2009 kl. 23:54
1. Det koster 19 kr. pr. måned i den tid, kontrakten varer, typisk 3 år 2. BoD er somme tider tunge at danse med og kan være svære til at svare hurtigt 3. Hvis din bog sælges, skal du kontrollere, at du vitterligt får din hyre. 4. asgaard havde en udmærket idé med at få trykt din bog i 1.000 eks. hos et polsk, eller var det tyrkisk trykkeri. Men det koster selvfølgelig noget. Og så er der al markedsføringen bagefter, hvordan skal det takles?
|
|
|
|
Skrevet: Torsdag d. 12. november 2009 kl. 13:50
1. Min kontrakt er altså ikke kun på 3 år. Den lyder på, at jeg efter 5 år at have betalt for dårlig service og brudte løfter, kan opsige kontrakten med 3 måneders varsel.
2. BOD er altid tunge at danse med! Personligt har jeg totalt opgivet. Jeg har henvendt mig mange gange, hvor jeg enten har fået et svar der var beregnet på at holde mig hen eller intet svar overhovedet.
3. Hvordan skal man kontrollere at man får sin hyre? Det er jo håbløst, for selvom man ved at der er blevet solgt af ens bog og man ikke har fået penge for salg på pågældende tidspunkt, undskylder de det jo bare med, at så er det fordi deres grossist havde et lager liggende og man har fået betaling på et tidligere tidspunkt. Man har jo ingen chance for at vide om det er sandt.
|
|
|
|
Skrevet: Søndag d. 15. november 2009 kl. 12:20
Det er godt at læse jeres indlæg. Jeg er blevet anbefalet books on demand (men har været yderst skeptisk fra starten) og nu er jeg blevet bekræftet i, at der er grund til at være det.
Mit udgangspunkt er, at det er bedst at skrive en bog, der er så god, at et almindeligt forlag godtager den og udgiver den. Altså hvor forfatteren ikke betaler, udover ekstra dyre illustrationer og forsider, hvis man ønsker sådanne. Jeg vil da anbefale enhver først at forsøge med de almindelige forlag - det kan være det lykkes. Og plan B vil jeg mene må være at arbejde med sin bog, indtil et forlag tager imod den, i stedet for den nemme løsning BoD (som ifølge jeres indlæg viser sig dyr og besværlig).
|
|
|
|
Skrevet: Søndag d. 15. november 2009 kl. 22:10
Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvordan pokker man skulle kunne kontrollere at man får sin hyre? Det tror jeg nu ikke er et problem i mit tilfælde - de få bestillinger jeg har været vidende om er også dukket op på min afregning.
Markedsføring: Jeg har nu ikke indtryk af at BoD gør ret meget ud af det. Min bog er pop-faglig og hører mest af alt til hos museumsbutikker og derfor valgte jeg selv at lave markedsføring, hvilket jeg med sikkerhed ved har solgt flere bøger end BoDs markedsføring (men jeg har heller ikke bestilt og betalt for noget ekstra). Derudover har jeg markedsaktiviteter der har solgt endnu flere (med større fortjeneste pr bog).
Jeg har desuden oplevet at journalister der henvendte sig om anmelder-eksemplarer først fik dem efter 2-3 uger. Ikke den bedste omgang med pressen når ens chanse er agurketid m.m.! Heller ikke et særligt godt eksempel på god markedsføring.
Jeg valgte BoD fordi jeg mest af alt havde brug for et sted hvor jeg kunne bestille 50-100 stk af gangen til mit markedssalg. At bogen så blev en "rigtig" udgivelse med mulighed for salg igennem boghandler var så bare en ekstra gevinst. Og hvis jeg regner sammen på udgifter (incl 19 kr/md de næste 5 år) og indtægter så kommer jeg altså frem til at der er så rigeligt overskud på kontoen her efter et lille års tid. Jeg vil altså godt være med til at kalde BoD en besvælig, men ikke en dyr løsning!
Men jeg har planer om flere udgivelser med samme mål for øje, og da BoD jo ikke ligefrem har imponeret mig med sin service, så er jeg da stadig på udkik efter andre steder at få trykt 50-100 stk af gangen, men jeg har ikke kunnet finde nogen der er bare i nærheden af BoDs priser. Og så siger min pengepung at jeg skal vælge besværet!
|
|
|
|
Skrevet: Onsdag d. 20. januar 2010 kl. 1:55
Hej,
Hvad er priserne på BoD? Jeg troede at "books on demand" konceptet handlede om at der først blev lavet et eksemplar, når der er solgt en bog. SKAL man bestille 50-100 eksemplarer ad gangen? Hvad koster de pr. eksemplar?
|
|
|
|
Skrevet: Onsdag d. 20. januar 2010 kl. 13:23
Hej Korsaa!
Nej, du skal ikke bestille et bestemt antal eksemplarer. Man kan ikke sige generelt noget om, hvad et enkelt eksemplar koster. Der er en priskalkulator, hvor du sætter den købspris du vil have og ser hvad du selv får ud af det. Pris kommer an på om der er farvebilleder, størrelse, sideantal osv. Der er et stort forsendelsesgebyr, hvis man som forfatter bestiller et lille lager til sig selv. Som forfatter er du udover startprisen bundet til at betale 19 kr. om måneden for den såkaldte datasikring. Først når kontrakten har løbet i 5 år, kan du opsige den med 3 måneders varsel. Det hele lyder rigtigt godt, når man kigger ind på BODs hjemmeside. Jeg synes dog du skal vide, at I de knap to år der er gået siden jeg udgav hos BOD, har foretagendet haft meget svært ved at opfylde sine løfter. Nærmest alt er gået galt og forsøg på kommunikation med BOD er som at slå i en dyne. Jeg vil fraråde forfatterspirer at bruge BOD.
|
|
|
|
Skrevet: Onsdag d. 20. januar 2010 kl. 13:32
Hej Korsaa
Nej, man behøver ikke at bestille nogen eksemplarer overhovedet hvis man ikke har noget formål med det.
Deres grundtakst til rigtig udgivelse er 4-500 kr (tjek selv deres hjemmeside) hvilket giver et ISBN nr og en (lille) plads i deres nyhedsbrev ud til boghandlerne. Derefter søger BoD for at du får udbetalt dit forfatterhonorar hvert kvartal for de bøger der er blevet solgt.
Husk dog at være opmærksom på at BoD tager 19 kr/md i de 5 år som kontrakten løber for at opbevare bogen digitalt så de til enher tid kan trykke. Det lyder ikke af meget, men 19 kr/md i 5 år bliver immervæk til 1140 kr.
Hvad bøgerne koster pr eksemplar er jo afhængig af så meget. De har en fin priskalkulator på hjemmesiden.
For at give dig et eksempel så er min bog en paperback på 180 sider, sort/hvid. Vejledende udsalgspris er 149 kr. Hvis BoD sælger den for mig får jeg knap 30 kr pr eksemplar. Når jeg selv bestiller 100 stk af gangen så betaler jeg incl porto (som også er betydelig!) 63,43 kr/stk Hvilket jo gør at jeg kan sælge dem med noget højere avance fordi jeg selv har mulighed for at nå ud til kunderne.
Hvis man kun lader BoD om at sælge bøgerne skulle de sælge minimum 56 bøger i løbet af 5 år for at dække udgifterne, hvilket jo ikke virker uoverkommeligt.
|
|
|
|
Skrevet: Onsdag d. 20. januar 2010 kl. 15:14
Hej Korsaa, Der er åbenbart rigtig mange meninger om BoD, og det er ikke helt til at hitte rede i dem, synes jeg. Og at billedet er så grumset er i sig selv ikke et godt tegn. Jeg ville føle mig mere tryg ved det, hvis alle var enige om kvaliteten af BoD. Umiddelbart vil jeg foreslå, at du som det første udtømmer mulighederne for gratis udgivelse. Har du haft dit manuskript inde ved lad os sige 7 almindelige forlag, vil det være udgivet, hvis det har kvaliteterne til det. Har , igen lad os sige 7, forlag givet afslag, skyldes det formentlig, at manuskriptet ikke har kvalitet til et større salg. Så før BoD er det da værd at afprøve gratis udgivelse  Og må man så tage til BoD, kan det blive svært at få pengene ind igen - for der er altid en grund, hvis mange almindelige forlag afviser. Jeg ved godt, at dette ikke er det mest optimistiske svar (jeg beklager), men jeg vil også gerne være realistisk. Og derfor se i øjnene at hvis et manuskript har et muligt kæmpesalg i sig, vil de almindelige forlag med al sandsynlighed skaffe sig adgang til det. Fortæl gerne, hvad du har prøvet af almindelige forlag  Bedste hilsner, Søren
|
|
|
|
Skrevet: Tirsdag d. 27. juli 2010 kl. 19:46
Jeg kan kun sige "hold jer så langt væk fra Books on demand som muligt". - Jeg har selv udgivet hos dem, og det har kun givet hovedbrud og tomme lommer, jeg har faktsik tænkt på, at trække dem i et af de kritiske forbrugerprogrammer, idet jeg tror, at de driver firmaet på fup og fiduser.
Jeg kan nikke genkendende til alle kritiske røster herinde, og desværre fortsaætter de bare, selv om de bliver gjort opmærksom på det - det fortæller mig, at det er bevidst, og jeg har svært ved at tro, at man kan stole på afregningen, i såfald skulle det da være det eneste, man kan stole på hos Books on demand.
Jeg er ikke enig i, at man kan få sit manuskript ud hos et etableret forlag, hvis bare det er godt nok, det kommer jo lidt an på genren, og så er det efterhånden ikke mange, der får lov at debutere.
Derfor - desværre, er der grobund for firmaer som BoD.
Bedste hilsner Pusser.
|
|
|
|
Skrevet: Tirsdag d. 17. august 2010 kl. 0:08
Må sige, at jeg ikke deler de dårlige erfaringer - jeg har talt med mange meget tilfredse forfattere, der har benyttet BoD - bl.a. Stig Colbjørn Nielsen, der netop har fået udgivet en digtsamling, som jeg tilfældigvis ved, at to andre forlag også genre ville have udgivet; men udgivelsesterminen passede vist ikke rigtigt forfatteren.
Mvh
Ib Ole Kast
|
|
|
|
Skrevet: Tirsdag d. 17. august 2010 kl. 11:49
Jeg har udgivet to digtsamlinger - oprettet mit eget forlag og fået dem trykt på "Huset," Trykkeren hjalp mig med at få ISBN nummer og det betyder at jeg selv står for al markedsføring. Jeg har i øjeblikket den liggende hos en boghandler.
Jeg bor i Århus
Jeg vil gerne høre om der er nogen der har erfaring med markedsføring
KH Lone
|
|
|
|
Skrevet: Tirsdag d. 17. august 2010 kl. 13:29
Hej Lone, Jeg har et bud! En fremtrædende politiker udtalte på et tidspunkt, at danskerne er på facebook - og det er helt rigtigt. 40% af alle danskere har en profil der. Oprettelse af en gruppe er gratis, opret den for dine digtsamlinger - og hvis du er mere modig for dig selv som forfatter - og inviter dine venner. De vil med garanti gøre dig den tjeneste at invitere deres venner, og så ruller det. Selvfølgelig skal man lige gøre opmærksom på sin gruppe, men der er eksempler på millioner af tilhængere på den måde, dog ikke i lille Danmark  Ellers findes der et hav af grupper for biblioteker, litteratur m.m. Bryd janteloven og gør opmærksom på dig selv derinde. Virksomheds-rådgiver Claus Buhl har den teori, at markedsføring aldrig bliver det samme efter at facebook, myspace og twitter er opstået. Gode hilsner, Søren
|
| |
For at skrive en ny besked bedes du logge ind eller oprette dig som bruger. Det er nemt og gratis og tager under 1 minut.
|
|