Luk Studiebøger og pensumlister - Klik her                Konkurrence: Er du studerende? Vind en cykel fra VIVA! - Klik her         

udgivelse af bog??- hvordan???

Hent som RSS (Hvad er det?)

Skrevet af

Besked

Skrevet: Onsdag d. 24. maj 2006 kl. 15:45
Hvordan får jeg udgivet en bog bedst, kender i nogle forlags emailsadresser eller andet der kan hjælpe mig på vej??? Computer Mobiltelefon

Skrevet: Torsdag d. 25. maj 2006 kl. 0:01
Prøv www.bod.dk Smil

Lasse

Skrevet: Torsdag d. 25. maj 2006 kl. 11:13
tak igen. Smil

Skrevet: Torsdag d. 25. maj 2006 kl. 22:05
kender du ellers andre??

Skrevet: Fredag d. 26. maj 2006 kl. 0:41
Ikke lige pt, men hvis du har et manuskript, må du gerne sende det til os.

Mvh. Lasse

Skrevet: Fredag d. 26. maj 2006 kl. 11:27
så langt er jeg dog ikke nået endnu - men jeg vil give nærmere besked, nå jeg er ved at være færdig med bogen(der kommer nok til at gå en rum tid, da jeg kun lige er startet).
smil Marie. Blink

Skrevet: Søndag d. 28. maj 2006 kl. 17:00
Der er OGSÅ endnu en mulighed her ---> http://www.siesta-forlaget.dk/

Kender det ikke personligt, men lyder som en mulighed for dig *S*

ReginaV...

Skrevet: Mandag d. 29. maj 2006 kl. 14:29
1000 tak - det skal jeg prøveMed åben mund

Skrevet: Onsdag d. 7. juni 2006 kl. 17:32
NB. begge forlag virker lovende...
FD

Skrevet: Tirsdag d. 20. juni 2006 kl. 10:17
Hvad handler din bog om?
Du er altid velkommen til at sende et par ord om den til mig hos Fokus Forlag mailadressen finder du på hjemmesiden(www.fokus.dk).

FD

Skrevet: Søndag d. 9. juli 2006 kl. 17:37
Fra Rudi H
Hej Lasse B - Jeg er påbegyndt at skrive et opslagsværk om vores flåde fra 1900 til 2005 m. fotos
og data, jeg begynde i 1995 med at skrive og samle på fotos til bogen - hvorfor jeg skrive bogen
er at man skal leder i 3 - 4 bøger nå man leder efter div. skib fra sidste årh.
hvilket forlag ville du råde mig at opsøge ?

Skrevet: Mandag d. 10. juli 2006 kl. 10:45
Hej Rudi,

Jeg har lige spurgt vores bogchef og han foreslår Gyldendal eller Aschehoug.

Mvh. Lasse

Skrevet: Mandag d. 10. juli 2006 kl. 17:06
Hej Lasse B.

Jeg har prøvet Gyldendal og har sendt 10 sider af min bog. Uden held det er 2 år siden nu.
en Gunnar Olsen ( med forfatter til Flådens Skibe Og Fartøjer 1945 - 1995 ) har sagt engang
jeg skulle prøve Marinehistoriske Skrifter. Desvære har jeg forlagt deres ard. og mail ard.

Mvh. Rudi

Skrevet: Mandag d. 10. juli 2006 kl. 17:38
Rudi: Forlaget Marinehistoriske Skrifter er i 2001 overgået til Orlogsmuseet, Overgaden oven Vandet 58, 1415 København K, Tlf. 32 54 63 63, Fax 32 54 29 80, Email info@orlogsmuseet.dk.

Håber det hjælper.

Mvh. Lasse

Skrevet: Mandag d. 10. juli 2006 kl. 17:54
Hej lasse

Tak for oplysningen. Jeg har fundet ud af at et tysk bogforlag i Flensburg trykker i Hamburg, udgiver også
på dansk. Men jeg vil lige prøve M.S. først.
Min bog vil komme til at fylde ca. 400 side pga. vi har haft mange skibe i flåden siden 1900.

Mvh. Rudi

Skrevet: Søndag d. 23. juli 2006 kl. 11:04
Hej Lasse

Jeg har fundet et forlag ved navn Books On Demand, og De er billig ang. udgivelse.
Jeg maile til dem og 4. dage efter havde jeg deres mappe med oplysninger om udgivelse af bøger.
Til andre på denne side. Det De vil have er et manuskript af Jeres bog, til gennem læsning og ca.
en uge efter har i besked fra Dem. Mit manuskript er blevet godkendt. Dog skal jeg ændre lidt
i min opsætning af bogen.

Deres hjemme side er www.bod.dk eller www.bod.de (BOD er et tysk firma i Nordersedt men har en
dansk afd her hjemme)

Skrevet: Søndag d. 24. september 2006 kl. 12:06
Tillykke!!! Med åben mundMed åben mundMed åben mundMed åben mund

Skrevet: Søndag d. 24. september 2006 kl. 17:32
Hej Jewel og De andre på siden.

Jeg vil sige der er et støre arb. At udgivet bog, man skal have nogen til at hjælpe sig, som også har
lidt forstand på det. Jeg har fået 14 A sider med div. Spørgsmål fra BOD.

Mhv.
Rudi H.

Skrevet: Søndag d. 1. oktober 2006 kl. 18:39
Vildt!!

Skrevet: Mandag d. 18. december 2006 kl. 23:27
Jeg har undersøgt en del på nettet og det lader til at Books On Demand kan give det bedste tilbud for udgivelse, har lige fået deres informationsmappe (ganske omkostningsfrit kan denne bestilles på deres hjemmeside) og den giver et meget godt overblik.

Har fundet tilsvarende forlag på nettet, men de var ikke lige så billige. Og Books On Demand tilbyder mange ydelser indenfor samme prisramme, hvilket totalt udkonkurerrer andre forlag. Men min søgen er ikke forbi endnu, jeg skal vidt omkring for at vælge forlag. Men så er jeg også sikker på mit valg...

Att.: Rudi H - Hvilke spørgsmål har du blandt andet modtaget fra forlaget? Er det informationsmappen eller direkte spørgsmål henvendt til dig efter de havde læst dit manuskript?

Alt for nu, Christian...

Skrevet: Tirsdag d. 19. december 2006 kl. 9:21
Hej Alle sammen.

Ført en god Jul og et godt nyt år.....Til de spørgsmål jeg fik ved BOD. har jeg ikke gennem læst helt i nu pga. Vi har haft meget at lave på SAUER DANFOSS hvor jeg arb. Men jeg har sammen skrabet lidt penge sammen til bogen. Pga bogen har noget at gøre med marinen at gøre, har en fra Statens Forsvarshistoriske Museum sagt jeg skulle prøve, at skrive til dem, det har jeg ikke gjort i nu.
Jeg har skevet ca. 407 side til nu. hver side inderholde et foto af skibet samt data og en lille historie om skibet/båden.

Mvh.
Rudi

Skrevet: Tirsdag d. 19. december 2006 kl. 13:04
Hej Rudi...

Tak for dit hurtige svar. Du må meget gerne vende tilbage, når du har læst lidt af det feedback du har fået af BoD. Selv på trods af dit høje arbejdsniveau for tiden...

Jeg ved ikke meget om vores marine, men det lyder da imponerende at den danske marine har haft over firehundrede flåde fartøjer siden starten af 1900-tallet. God idé med Statens Forsvarshistoriske Museum!

Alt for nu, Christian...

Skrevet: Onsdag d. 15. august 2007 kl. 17:57
Korrekt at Books On Demand er forholdsvis billige... Men det handler jo ikke kun om at få trykt sin bog skulle jeg mene.

Den skal også sælges og dermed ud i boghandlerne. Det er et stort arbejde hvis man ikke har nogen til at hjælpe sig (læs: et forlag i ryggen).
Forlagene ser på om de mener materialet vil kunne sælge og tjene udgifterne ind, hvilket ikke er det samme som materialet kun er godt hvis det antages til udgivelse. Der er udgivet meget bras og forlag har gennem tiderne afvist bøger der siden er udgivet på små forlag og er blevet bestsellere.

Mit råd er at kontakte de små forlag frem for de store. Er der et forlag med speciale inden for emnet man beskæftiger sig med, så kontakt dem først...

Skrevet: Torsdag d. 20. marts 2008 kl. 17:33
Hej, jeg er en ung pige, som gerne vil have udgivet en bog, når den bliver helt færdig.
Men jeg ANER ikke hvor jeg kan få sådan en bog udgivet, og om der overhoveder er nogle der gider at udgive den?
Det bbehøver ikke at være Gyldendal der udgiver den, bare den bliver udgivet.
Du må gerne svare, så vil jeg blive vildt glad (:

Skrevet: Lørdag d. 22. marts 2008 kl. 21:29
Hej Marie...

Først af alt skal du have gjort bogen færdig.
Derefter skal du tage kontakt til de forskellige forlag - læs mit forgående svar...

Skrevet: Onsdag d. 18. juni 2008 kl. 21:28
hej alle sammen...

jeg er en pige på kun 12 år og jeg ELSKER at skrive historier...
desværre har jeg kun prøvet at sende ind til Gyldendal, for det er det eneste jeg kender...
jeg har prøvet bod.dk og fokus men dat hjalp ikke helt...
det ville være dejligt vis i kunne hjælpe med nogle forlag der ikke havde så store forventninger?

hilsen "Bogorm"
PS: er det for tidligt at sende ind som 12´årig?

Skrevet: Torsdag d. 19. juni 2008 kl. 12:46
Hej Bogormen!
Elsker selv at skrive historier, og har selv et indre ønske om at se min egen bog i vinduet på boghandlerne!!
Eks. på forlag som jeg kender; Modtryk, Forum, Aschehoug, Fogtdals Bøger, Tiderne skifter, Per Kofod, Cicero, Bogen, Roman, Peoples Press, Hr. Ferdinan, Rosinante, Athene, mellemgaard, ect.
Håber det hjælper, og nej, man er for mit vedkommende ALDRIG for ung til at udgive en bog! Forsøg, det kan jo aldrig skade!!
Smil Marie.

Skrevet: Mandag d. 23. juni 2008 kl. 9:25
Hej.

Når nu man har skrevet sin bog færdig, hvad er den efterfølgende procedure?

Sender man et udpluk af bogen til diverse forlag eller sender man hele materialet?

Har man nogen ophavsret på det materiale, som ikke er "godkendt"af nogle endnu. Eller kan forlaget afvise, for derefter at stjæle ideen og skrive en bog, der er næsten identisk (ved det lyder panisk, men igen, man vil jo ikke miste, det man har skrevet).

Hilsen Sabi =)

Skrevet: Tirsdag d. 24. juni 2008 kl. 13:33
Aner det desværre ikke, men de spørgsmål du spørger om har jeg selv vendt og drejet et utal af gange i mit eget hoved!
Håber du får svar snarest, da jeg også gerne selv vil vide hvad svaret er!!

Skrevet: Tirsdag d. 24. juni 2008 kl. 13:55
Hej..Alle Sammen

Det er et stykke tid siden jeg har skrevet, jeg er næsten færdig med min bog "DEN DANSKE FLÅDES SKIBE 1900 - 2007"
Det er ikke lige til at få en bog udgivet, man må regne ned NEJ mange steder.
Har prøvet 4 steder end til nu...Det var mest negativ oplevelse. Så jeg overvejer at kun at udgive i første omgang en bog
om søværnets skibe i dag "DEN DANSK FLÅDE ANNO 2008"

MvH.
Rudi H.

Men opgiv ikke - Det vil 100 % lykkes Os nye bøger skriver.

Skrevet: Onsdag d. 25. juni 2008 kl. 10:11
Ja, man bør aldrig opgive håbet... selvom jeg aldrig selv har prøvet at udgive noget, så var jeg engang i praktik hos Gyldendal, hvor jeg så proceduren når en bog trykkes, fik en masse bøger på daværende tidspunkt, tog tlf. hvor både kunder og ivrige håbefulde skriverier som spurgte om de måtte sende en mail med et udkast til en bog, og selv spurgte jeg vanvittig meget om proceduren når man udgiver en bog. Svaret fra dem var, at det der var 3 udelukkende ting en bog skulle udfylde for at være attraktiv; indhold, skrivestil og humor... + nogle andre gode råd, som jeg på nuværende tidspunkt dog ikke helt erindrer.
Men jeg opdagede, at mange af de håbefulde skribenter fik et klart afslag, ca. 75 - 80 %. Konkurrencen og forventninger var derfor meget høje. Men vi taler naturligvis om Gyldendal...
Smil Marie.

Skrevet: Onsdag d. 25. juni 2008 kl. 15:14
Hej Marie.

Nu kan min bog jo ikke indeholde "HUMOR" Min bog er jo mere et opslagsværk, om vores flåde fra 1900 til 2007.
som data over de skibe som flåden har haft og har i dag. Om indholdet er attrativ, ja og nej - Få dem som elsker
vores flåde, vil den nok være det, det en mange billeder i bogen, et foto pr. Skib.

Gyldendal...Ja og Nej - Jeg tro nok jeg skal spørge hos Marinehistoriske Skrifter, Tøjhusmuseet eller Skib Forlag.
Nu da det handler om skibe.

Hilsen
Rudi

Skrevet: Torsdag d. 26. juni 2008 kl. 10:33
Nu tænkte jeg på det skønlitterære... det er omtalte genre der interesserer mig mest som læser og evt. fremtidig skribent...

Skrevet: Onsdag d. 3. september 2008 kl. 16:18
Hej alle sammen.
Jeg laver fra tid til anden nogen små-skriverier og en af mine "manuskripter" har imponeret min omgangskreds. Da jeg er meget langt fra en udgivelse, leder jeg efter et eller flere forums hvor jeg kan få feedback fra andre, findes der sådant nogle?

Skrevet: Tirsdag d. 30. september 2008 kl. 16:24
Hej jer som laeser dette.
Jeg har det samme spoergsmaal som Sabi.

Undskyld min 'ukorrekte' stavemaade, men jeg bor i Irland og har ikke dansk tastatur. Jeg arbejder paa en boernebog for op til 5 aar. har gjort det i aarevis, men nu skal det vaere. Foer jeg gaar paa pension.
Hilsen Athboy (en by i irland)

Skrevet: Lørdag d. 13. december 2008 kl. 22:39
Håber det er ok jeg har kopieret din tekst Sabi, da jeg også ønsker svar på nøjagtig de samme spørgsmål som dig.

Hej.

Når nu man har skrevet sin bog færdig, hvad er den efterfølgende procedure?

Sender man et udpluk af bogen til diverse forlag eller sender man hele materialet?

Har man nogen ophavsret på det materiale, som ikke er "godkendt"af nogle endnu. Eller kan forlaget afvise, for derefter at stjæle ideen og skrive en bog, der er næsten identisk (ved det lyder panisk, men igen, man vil jo ikke miste, det man har skrevet).

M.Nielsen

Skrevet: Torsdag d. 1. januar 2009 kl. 14:09
Hej,

nu er der jo immervæk blevet smidt nogle forlags navne på bordet herinde og der er blevet talt om det rette forlag til den rette bog genre.
Hvis man skriver adventure (eragon, harry potter, ringenes herre - den stil) bøger, hvilke forlag kunne så være smarte at prøve at henvende sig til?
Og nu snakker mange af jer om en pris..... betaler man et forlag for at udgive sin bog eller er det mig der har misforstået?

Glæder mig til at høre fra jer og håber at der er nogle der kan svare Smil

Skrevet: Tirsdag d. 13. januar 2009 kl. 14:22
Hej alle,

Processen omkring udgivelse varierer meget, afhængigt af hvad det er for en slags bog, og hvad du vil med den.

Har du skrevet en færdig bog, og vil egentlig bare prøve at se dig selv på bogform, så find et betalingsforlag, som trykker for dig, hvor du selv betaler.

Men har du tanker om at skrive en bog, og mener du at den realistisk kan stå distancen på et lillebitte og stærkt konkurrencepræget marked i Danmark, så overvej hvordan du bedst kan præsentere ideen. Er det skønlitteratur, så må du naturligvis skrive et manuskript (altså første oplæg til den fulde tekst, som senere vil blive klippet i tusind stykker og sat sammen igen af forlaget...). Er det ideen om at lave en bog med interviews af samtlige togkontrollører i Danmark (ikke en ide jeg selv vil forfølge, så tag den endelig Smil, så gør lidt research. Tag ud og interview een eller to. Gør dig tanker om bogens formål. Og send så til forlaget. Hvis du synes det er en god ide, så får du jo rig mulighed for at interviewe de resterende 3000.

Når først du har forberedt dig til at sende ind, så undersøg hvilket forlag du tror, vil udgive bogen. Er det en rejsebog vil Politikens forlag være oplagt, for de er markedsledere på det område. Er det en roman, så tag til Gyldendal og så videre i den dur.

Nu sørger du for at finde frem til den korrekte person på forlaget. Fx. ved at spørge dig for, eller ringe til en forlagsassistent i virksomheden. Nu sender du, og hvis du er lidt fræk, så presser du på, for at få fem minutter til at præsentere ideen, før vedkommende går i gang med at læse.

Godkender forlaget, vil de guide dig igennem den videre proces.

Held og lykke, fra een som har brugt timer på at høre amatører og professionelle snakke om disse ting.

Skrevet: Tirsdag d. 13. januar 2009 kl. 14:22
Til lotto: Peoples Press har et underforlag som udgiver science fiction osv. Prøv dem...

Skrevet: Onsdag d. 14. januar 2009 kl. 10:57
Hej Signe B

Jeg går og tygger på en idé til en bog om iværksættere, belyst fra en 'bestemt vinkel'. Du lyder som om du har godt styr på hvordan det foregår når man kun er nået til at have idéen...
Min metode ville netop bl.a være interviews.
Ska lman altid betale for at få udgivet en bog? Hvis nu idéen er så god at den skønnes godt salg, vil det så være sandsynligt at et forlag vil gå ind i processen fra starten?
Og sidst men ikke mindst - som én allerede har nævnt her på siden - kan man risikere at idéen bliver 'stjålet' af et forlag ved henvendelse? og hvordan garderer man sig bedst mod dette? Er det f.eks. ved at have gjort research, interviews og manuskript helt færdigt inden henvendelse?

Hilsen Lise

Skrevet: Onsdag d. 14. januar 2009 kl. 11:06
Hej Lise,

Jeg tror, at det bedste man kan gøre med den slags bøger, er at lave et par interviews, og gennemskrive dem, så forlaget kan få en klar idé om bogens formål. Hvis du har tænkt dig, at der også skal være en skreven intro og konklusion, kan du også skrive disse (eller så meget af dem, du kan uden at have interviewet alle de optrædende personer). Henvend dig så til et forlag, som kunne have en profil, der passer med din bog.

Som regel vil de bruge op til 10 uger på at gennemlæse osv., men hvis du på nogen måde kan komme til det, så bed om 10 minutter til at fortælle om din idé, i stedet for at den bare bliver "en ny i stakken"... Hvis forlaget ikke er interesserede, er de ikke interesserede. Så du skal ikke være bange for at de løber med ideen. Man kan risikere, at de betaler dig for ideen, men vil have nogle andre til at lave den. Det må man jo så vurdere, om man vil være med til. Kan de lide ideen, vil du blive tilknyttet en person fra forlaget, som vil følge tilblivelsen af bogen, og hjælpe dig med at holde fokus, finde eventuelle fotografer osv.

Håber du kan bruge dette,

Held og lykke

Skrevet: Onsdag d. 14. januar 2009 kl. 12:04
Signe B

Tusind tak Smil
finder alt muligt mærkeligt når jeg googler dem, har du evt en web adr? Smil
Og er det et forlag med under afd i Danmark, eller er det i udlandet? (tænker jo lidt da min bog er/bliver skrevet på dansk)

Skrevet: Onsdag d. 14. januar 2009 kl. 12:06
lotto: Det ligger under ArtPeople og er en del af PeopleGroup. Phabel hedder det, find det her http://www.phabel.dk/?page=21 (jeg ved altså ikke om det er lige det, men kom bare til at tænke på dem...)

Skrevet: Søndag d. 18. januar 2009 kl. 21:09
Hej Signe.

Super! Rigtig mange tak for svaret, det kan jeg godt bruge til noget.
Så sætter jeg i gang Blink

Skrevet: Torsdag d. 22. januar 2009 kl. 11:54
Hej,
Er der en af jer, som har kendskab til et dansk forlag som udgiver digte på engelsk?
på forhånd tak for hjælpen!
kh katrine

Skrevet: Tirsdag d. 10. februar 2009 kl. 23:01
Mit spørgsmål er måske lidt dumt, men.. Nu var der en der skrev, at hvis man ville skrive en roman, skulle man lave et manuskrift.

Mit spørgsmål er så, hvad et manuskrift til en roman helt præcist er? Hvad skal der indeholde?

Skrevet: Tirsdag d. 17. februar 2009 kl. 13:43
Hej

Mange af jer har snakket om et manuskript, som skal indsendes, men er der nogen speciel opbygning af et manuskript eller er det bare en gennemgang af ens idéer til bogen?

Jeg selv arbejder på flere historier, som jeg som regel skriver færdig så de fylder ca. 5 sider... Jeg har sat mig for, at bruge så lang tid jeg skal bruge for at skrive min nyeste adventure-historie "En Skygge i mørket"...

Hvis der er nogle der eventuelt kunne give et eksempel på et manus ville det være helt fantastisk Smil

Thomas N.

Skrevet: Tirsdag d. 17. februar 2009 kl. 15:13
Manuskriptet på en skønlitterær bog er din første færdige gennemskrivning af hele bogen. Altså i princippet en færdig bog, men er du debuttant skal du nok regne med at skulle skrive den om med redaktørens 10.000 forslag, et par gange. Men man skal altså sende en "færdig" bog til forlaget. De skal jo både vurdere den fulde historie og sproget igennem bogen.

Skrevet: Tirsdag d. 17. februar 2009 kl. 15:35
Hej Signe B

Mange tak for dit hurtige svar!

Thomas N.

Skrevet: Lørdag d. 21. februar 2009 kl. 20:28
Hey alle på siden Med åben mund
vil meget gerne sende til forlaget "Høst og Søn" men kan ikke finde deres adr.
nogen der måske kender den

mvh. Bogormen

Skrevet: Mandag d. 23. februar 2009 kl. 17:27
Hej Camilla

Hjemmesiden fra Høst & Søn er :
http://www.hoest.dk/

Du kan kontakte dem her :
http://www.hoest.dk/contact.aspx

Thomas N.

Skrevet: Mandag d. 23. februar 2009 kl. 19:13
Til Thomas

TAK det vil jeg prøve

Camilla

Skrevet: Tirsdag d. 24. februar 2009 kl. 19:27
Hej derude. Jeg har gennem tre år arbejdet på et manuskript som en redaktør fra Gyldendal har kaldt "et stort og væsentlig emne". Jeg præsenterede det ved en litteratur festival. Men det svære er vel at få nogen til at forholde sig til hele manuskriptet. Det er gennemarbejdet, indeholder drama, humor og beskriver et boligområde mange kalder en ghetto, andre blot deres hjem, andre igen en international global landsby. Jeg håber selvfølgelig at et forlag vil udgive den. Ellers er jeg parat til selv at gøre det, men jeg vil jo gerne have kritik af manuskriptet.
Mvh Elisabeth.

Skrevet: Lørdag d. 14. marts 2009 kl. 13:35
hej allesammen Smil
jeg er en pige på 15 som har skrevet et manuskript til en børnebog, jeg har fået nogle forskellige dansklærere til at kigge på den og de synes den er rigtig god og at jeg skulle prøve at udgive den. jeg ville høre om der var nogle af jer der vidste hvordan man gør, hvilke forlag der ville være gode, hvad det cirka koster osv.
julie

Skrevet: Tirsdag d. 17. marts 2009 kl. 23:08
Hej Julie.
Først og fremmest tillykke med at du har færdiggjort dit manuskript - det er altid et stort skridt! Og nu til dine spørgsmål Smil Jeg arbejder selv på at få et manuskript udgivet og min erfaring er, at de store forlag som Gyldendal og Borgen kun udgiver tæt ved perfekte manuskripter. De små forlag er i langt højere grad indstillet på at arbejde med manuskripterne og forbedre dem, hvor de store forlag bare skal have dem ud at indbringe nogle penge.
Især de små forlag har ofte hver deres faglige speciale, eksempelvis fantasy, digte eller andet. Så hvis du læser lidt om de enkelte forlag, finder du nok det rigtige.
Hvad det koster at få udgivet et manuskript afhænger af, hvor stort potentiale forlaget kan se i dit manuskript. Hvis de forventer, det bliver en bestseller er det sandsynligvis gratis, men for forlagene handler det hele tiden om at få dækket deres omkostninger. Så hvis de forventer, at omkostningerne vil overstoge salget, kommer forfatteren selv til at betale en del af omkostningerne (det var den info jeg fik ved et forlag, jeg har kontakt til). Det er vigtigt ikke at blive slået ud af, hvis man skal betale noget - og deraf en forventning om et begrænset salg. Om forfatteren skal betale noget, siger nemlig intet om vedkommendes manuskript; det siger noget om, at der eksempelvis er finanskrise og at bogsalget næsten er gået i stå.
Jeg håber, at du og måske andre kan bruge mit indlæg. Som sagt er det ikke noget, jeg selv har fundet på (hehe) det meste har jeg fået at vide hos et forlag.
Søren

Skrevet: Onsdag d. 18. marts 2009 kl. 9:49
Hej søren
tak for din hjælp Smil
jeg har været inde og kigge på mange forskellige forlag, men du ved vel ikke tilfældigvis om der er et der interessere sig for børnebøger og som ligger i nordjylland? Smil
julie

Skrevet: Onsdag d. 18. marts 2009 kl. 13:10
Hej Julie.
Jeg er desværre ikke så bevandret i det nordjyske, så jeg kan ikke hjælpe dig direkte med et bestemt forlag. Men hvis du søger på forlag på krak eller de gule sider (det har jeg selv gjort) så får du en masse, som du kan gennemgå en efter en - og der kan du også søge region. Hvis jeg støder på nogen, skal jeg nok vende tilbage Smil Hvad handler din bog mere præcist om?

Skrevet: Onsdag d. 18. marts 2009 kl. 13:20
Hej igen.
Jeg har lavet en smule research på børnebogsforlag og ifølge forlaget ABC er antallet af virksomheder, der udgiver børnebøger, faldet betragteligt de seneste 10 år - så det er sikkert derfor, det er lidt svært at finde et Smil ABC er et af de forlag, der gør det, men det ligger i Helsingør. Jeg har ikke fundet nogen i Nordjylland.
Til gengæld ligner det, at ABC arbejder målrettet og professionelt. Det synes jeg selv er et vigtigt træk ved et forlag.

Skrevet: Onsdag d. 18. marts 2009 kl. 13:27
Forlaget Klematis er nok det tætteste du kommer på Nordjylland, det ligger i Århus Smil

Skrevet: Mandag d. 23. marts 2009 kl. 22:36
hej søren
min bog handler om en bænkebider som går rundt i en have og snakker med sine venner og viser en skovsnegl rundt, når man læser den lærer man også noget om de forskellige insekter. Skal jeg forklare mere præcist? Smil
Jeg har kigger lidt på de to forlag som du foreslog og ABC tror jeg ville være rigtig godt Smil
Jeg er rigtig glad for at du vil hjælpe mig for har ikke selv så erfaring og jeg kender ingen som har det Smil
Julie

Skrevet: Tirsdag d. 24. marts 2009 kl. 7:03
Hej Julie.
Jeg vil rigtig gerne (og det kan være, andre herinde også vil) høre mere om din bog. Det lyder som en super god idé, du har fået, det med insekterne! Det svære ved børnebøger er altid, at de skal indeholde noget pædagogisk, men med din idé har du fundamentet for det. Hvilken aldersgruppe mere bestemt skriver du til?

Det var så lidt Smil Jeg håber, at ABC tager godt imod din bog så. Selv har jeg en roman inde hos et lille forlag her i Odense og arbejder på en mere og en novellesamling (ret bredt hehe). Jeg går meget op i, at der er et filosofisk/religiøst/politisk/menneskeligt indhold i mine tekster - kort sagt noget at tænke over Smil Så har jeg da også lige et spørgsmål til dig. Selv om der er en rød tråd i min novellesamling, så er novellerne indenfor vidt forskellige emner og til dels også forskellige genrer: tror du, det gør noget? Jeg synes ofte man ser, at novellesamlinger har et ret smalt emne som fokus hele vejen igennem.
Søren

Skrevet: Tirsdag d. 24. marts 2009 kl. 9:04
Hej... Ang. novellesamlinger, så er der ingen lov der siger, at novellerne skal være ens, men hvis der er en rød tråd af en art (evt. novellesamlingens titel (se Helle Helle - Biler og dyr som eksempel)). Noveller er genresvage, jeg kan skrive et par titler til dig, hvis du vil læse om genren...

Det vigtigste ved en bog er vel at have noget på hjerte, om det så er at stille spørgsmål til samfunde eller lære andre om insekter eller skibe.

Ang. børnebogen - Julie - prøv at låne nogen af de bøger som allerede findes på biblioteket... Sebastian Klein udgav en for nogen år siden... Jeg er selv lærer og mor og en af mine kriterier for en god børnebog, er om der er vægtet tekst/historie eller billeder. Sebastian Kleins bog har fokus på tekst og for mange børn, som ikke kan læse er det ikke det vigtigste. Derfor skal du huske din målgruppe.
Det kan man vist sige generelt om alle bøger... Børn elsker historier og når, ja det behøver ikke at være enormt fagligt når det er til små børn...

Og så lige noget generelt... Der findes oceaner af bøger om det at skrive bøger... Bla. om fantastisk litteratur, som er en fællesbetegnelse for Sci-fi, fantasy og eventyr

Held og lykke med projekterne...

Skrevet: Tirsdag d. 24. marts 2009 kl. 10:36
Hej Mette.
Tak for rådene. Når man ser x-factor siger dommerne tit, at de søger efter det unikke - det er faktisk det vigtigste, at man ikke er som andre. Det er kvalitet i sig selv. Så man skal finde sin egen stil, uanset hvilken type bøger man skriver. Dog har jeg på fornemmelsen, at mange forlag har nogle "standarder" for bøger angående form, opbygning m.m. (ikke selve historien, for den skal være unik) - ligesom pladeselskaber har det for længden af musiknumre. Og hvis der skal udgives udenfor de standarder, skal man virkelig komme med noget exceptionelt. Det er derfor, jeg her i begyndelsen af mit forfatterskab forsøger at ramme disse standarder bare en lille smule - så kan jeg senere træde helt udenfor dem Smil Jo mere speciel en bog er, des større chance tager forlaget ved at udgive den.

Jeg kan i høj grad bruge din information om, at novellesamlinger er genresvage. Det er noget, der i grunden ligger lige for, men som jeg ikke har tænkt på specifikt. Når jeg skriver novellerne, lægger jeg en dybere mening i dem alle sammen og jeg synes selv, at der er en rød tråd - og i første omgang må det være min egen mavefornemmelse, det kommer an på. Men jeg kan evt. få andre til at vurdere det.

Hvis du kender til en eller flere af værkerne om at skrive bøger, som er særlig anbefalelsesværdige, vil du så ikke skrive titlerne? Det jeg, indtil videre, er stødt på indenfor området har været nogle råd, man hurtigt opdager selv - eks. at det er lettest at skrive i datid. Så jeg kunne godt tænke mig en bog, som er lidt mere dybtgående.

Skrevet: Tirsdag d. 24. marts 2009 kl. 14:23
"hovedpersonen" er Bernhardt Bænkebider, han bor i en træstubbe og står altid tidligt op for at gå en tur. En dag møder han så Sigurd Skovsnegl som lige er flyttet ind i haven, og Bernhardt viser så Sigurd rundt i haven og præsentere ham for sine venner. Bernhardt Bænkebider er specielt interesseret i myretuen og hvor alle de grannåle som de kommer myldrende med fra skoven bliver af, det finder han så ud af, da han tager ned i myretuen, for at besøge sin ven Martin Myre. På sin gåtur gennem haven møder han: Orla Orm, Martin Myre, Sigurd Skovsnegl, Søren Snegl (som er i familie med Sigurd Skovsnegl og som lige har mistet sin kone fordi hun blev kørt over af en cykel), Finn Flue, og Erling Edderkop. Læg mærke til at det er 7 dyr som Bernhardt Bænkebider møder (7 er jo et eventyrtal). Bernhardt Bænkebider kunne godt tænke sig en pige-bænkebider og hende møder han også til sidst (Bente Bænkebider). I starten har jeg skrevet om en meget, meget, meget gammel dame som bor i et meget, meget, meget lille bitte hus i en meget, meget, meget stor skov, der har vi jo så eventyrtallet 3!
Jeg skrev den til mine to kusiner på 2 og 5 år så jeg regner med at den er til ca. den aldersgruppe Smil

Jeg tror ikke at det gør noget at dine noveller har samme emne, det gør det kun bedre Smil

Julie

Skrevet: Tirsdag d. 24. marts 2009 kl. 14:31
Tak for rådet Mette Smil
Jeg har tænkt på en masse billeder, men jeg er ikke den store tegner, så det regnede jeg med at jeg kunne få forlaget til at finde en god tegner, ellers har jeg da et par venner der kan tegne, men det kommer jo også helt an på opstillingen i bogen og hvor der er plads til billeder på de forskellige sider Smil
Jeg har tænkt meget på sproget i bogen og de lærere der har læst den har sagt at jeg forklarere på en god måde så børn ville forstå og derfor har jeg nemlig ikke brugt mange fine og store ord, jeg har skrevet meget "også" og "og", men kun for få et børnevenligt sprog som de ville kunne forstå og jeg tror ikke de ville ligge mærke til at der er det Smil
Det er ikke overalt i bogen, der er kun én side hvor der er skrevet meget "også", men min lærer sagde at det ikke kunne være forklaret bedre til børn selvom der var så meget af det Smil

Julie

Skrevet: Tirsdag d. 24. marts 2009 kl. 17:10
Hej Julie.
Din bog lyder altså rigtig god Smil Jeg er imponeret over, hvor pædagogisk du formår at fremstille den. Selv ville jeg nok have svært ved at skrive decideret børnelitteratur. Bogstavrimene i navnene er en rigtig god idé og bogen behandler jo de ting, som små børn undrer sig over, netop når de går en tur i haven.
Det er en god idé. at du har fået din lærer til at læse den. Hvis man sidder for meget med sit eget sprog, kan man blive helt blind over for fejlene. Så er det godt, at der er andre til at opdage dem Smil Jeg samarbejder i øjeblikket med et forlag og ved et møde fik jeg at vide, at der findes ikke nogen udgivet bog, hvor der ikke er fejl - jeg har såmænd også fundet nogen i Harry Potter. Min computer løber desværre tør for strøm nu, men jeg kan jo skrive mere en anden gang Smil

Skrevet: Onsdag d. 25. marts 2009 kl. 14:58
Hej...

Den bog jeg kan anbefale, er om analyse af forskellige former for tekster, digte, noveller, eventyr ect.
Jeg har brugt den som opslagsværk, men den kan også læses fra ende til anden. Min tanke er at hvis man kender reglerne aka. analysemetoderne der bliver brugt, så kan man måske tage højde for det... ikke at jeg går ind for mesterfortolkninger...

Når men bogen hedder "Analyse og relevans" - Skrevet af Peter Heller Lützen -og den er målrettet til læreruddannelserne og uni...

Håber den kan bringe lykke

Skrevet: Fredag d. 27. marts 2009 kl. 22:52
Tak for de fine ord Søren Smil
jeg har også lige et spørgsmål -skal man selv betale for at få bogen udgivet eller..?

Skrevet: Lørdag d. 28. marts 2009 kl. 6:39
Hej Julie.
Selv tak! Hvis du går tilbage til d. 17. marts her i samtalen, så skrev jeg lidt om, hvad det nogle gange koster at få udgivet sin bog Smil Og nu vil jeg lige se, om der skal tilføjes noget. Jo, hvis forlaget tager penge for at udgive en bog, så er det som regel fordi, de forventer et begrænset salg. Hvis det er et godt forlag, så vil de give en forklaring på, hvorfor salget nok vil være begrænset. Ud fra den forfklaring kan man jo prøve at tilpasse sin bog, så det forventede salg bliver øget - jeg ved ikke, om forlaget efter sådanne ændringer vil ændre på den pris, man skal betale, men det vil da være god moral at gøre det Smil Det vil naturligvis være ærgerligt at lave ændringer i sin bog bare for at tilpasse sig markedet, men det kan være nødvendigt.
En alternativ model, hvis du ikke står med pengene til en udgivelse, er at du får en lavere procentsats af salget for de første X antal eksemplarer, ofte de første 1000 eller 3000 solgte bøger.
Hvis man skal betale rigtig mange penge (eksempelvis 20.000 kr), må man forvente at miste på en udgivelse. Jo højere beløbet er, des lavere er det forventede salg som regel. Så i det tilfælde, skal man være lidt på vagt. Noget andet afgørende er, om der eksempelvis skal en dyr forside og illustration på bogen (eller illustrationer på nogle af siderne) og om bogen er en forholdsvis billig pocket-udgave eller om den er hardback - så at sige materialernes kvalitet, nogenlunde ligesom hos en håndværker. Hvis det er materialernes kvalitet, der gør, at man skal betale, har det ikke så meget med det forventede salg at gøre og det vil derfor være lettere at tjene pengene hjem igen på den baggrund, end hvis baggrunden er en forventning om begrænset salg.
Hvis du får at vide, du skal betale men ikke får en udførlig begrundelse for det, så spørg efter en begrundelse. Så har du noget at forholde dig til og kan meget lettere finde den rigtige løsning - på både dine og forlagets premisser, i stedet for at det kun er forlagets.
- Søren Smil

Skrevet: Lørdag d. 28. marts 2009 kl. 13:37
På min blog har jeg skrevet en del om, hvordan man gør, hvis man vil udgive hhv. en skønlitterær og en faglitterær bog, om forskud osv. under kategorien "Forfattertips", se http://udsen.dk/blog/?cat=10.

Jeg kan dog tilføje til ovenstående, at der findes to slags forlag, de almindelige og så de såkaldte "vanity"-forlag. Man skal kun betale for sin bog, hvis der er tale om et "vanity"-forlag. Hvis bogen kommer på et almindeligt forlag, får man et honorar, og forlaget afholder alle udgifter til trykning mv.

Skrevet: Lørdag d. 28. marts 2009 kl. 16:43
hej søren
det skal jeg gøre Smil
det er bare at jeg jo kun er 15 og har ikke lige så mange penge at gøre med Smil
Julie

Skrevet: Lørdag d. 18. april 2009 kl. 23:21
Hej Julie.
Er der noget nyt om bog og forlag? Smil

Skrevet: Fredag d. 24. april 2009 kl. 10:17
Hej Søren
Jeg sender den ind mandag også får jeg svaret om 4 uger ca, en af mine veninder har tegnet nogle forslag til den, som hun er færdige med idag Smil

Skrevet: Fredag d. 24. april 2009 kl. 11:25
Tillykke! Det er altid stort, når man når til at sende den ind Smil Det glæder jeg mig til at høre om om nogle uger.

Skrevet: Fredag d. 24. april 2009 kl. 20:56
Tak, jeg glæder mig også helt vildt!

Skrevet: Tirsdag d. 19. maj 2009 kl. 12:21
hej søren Smil
ABC ville desværre ikke udgive den, men jeg giver ikke op så let og sender den til et andet eller flere forlag Smil

Skrevet: Tirsdag d. 19. maj 2009 kl. 21:58
Hej...

Inspireret af jer herinde, har jeg valgt at udbyde et forfatter-kursus på vores lokale ungdomsskole... "undervisningen" vil bestå af små skriveøvelser, oplæsninger og at de får en større bevidsthed omkring analyse... Det er ikke så meget der faglige jeg lægger vægt på, men at eleverne får nogen at "spille bold med" og nogen som hører deres historie...

Jeg regner ikke med at sidde med den kommende Helle Helle eller noget, men jeg håber at give dem et fællesskab at arbejde og udvikle sig i...

Skrevet: Onsdag d. 20. maj 2009 kl. 0:00
Jeg har valgt selv at udgive en roman, da jeg fik at vide at et andet forlag ville udgive en bog med samme tema: Muhammedkrisen. Jeg har arbejdet på den i tre år, og synes det ville være en skam ikke at udgive den. Titlen er : Profettegneren- en fortælling fra en global landsby. Scenen er fra en af vores "ghettoer" ( et udtryk jeg ikke kan fordrage, da jeg synes det er nedsættende overfor de mennesker der bor der). En af Muhammedtegnerene bor tilfældigvis der. Han holder lav profil mht at han er en af de tolv tegnere. Man følger ham i de måneder, hvor hans mest omtalte tegning bliver set af en hel verden ( nej, det er ikke Kurt Westergaard!!) Den er skrevet med drama, humor og socialrealistiske beskrivelser af en del af Danmark, der har forandret sig meget i de sidste ti- femten år. Den kan snart købes hos boghandleren. Mvh. Jenny

Skrevet: Onsdag d. 20. maj 2009 kl. 10:01
Hej Julie
Det var ærgerligt, men selv Harry Potter blev afvist mange gange Smil Den tænker jeg altid som eksempel, på at man bare skal kæmpe videre. Det skal nok lykkes.

Til Mette K: Glimrende idé! Jeg har også indtryk af, at man nogle gange udvikler sig endnu mere ved at "spille bold" med andre end ved at få en masse traditionel undervisning. Og som du skriver, så det med at nogen læser/hører ens historier - det er så uendelig vigtigt, når man skal holde motivationen oppe. Man er vel ikke forfatter, hvis ingen læser ens historier, så jeg tror, kurset kan give dem et skub på vejen.

Bedste hilsner,
Søren

Skrevet: Onsdag d. 20. maj 2009 kl. 13:35
jeg kæmper også videre! Med åben mund

Skrevet: Søndag d. 31. maj 2009 kl. 17:43
hejSmil

jeg er ved at skrive en bog, og har lige et par spørgsmål(håber ikke de er blevet spurgt om!)

er der nogle der har nogen erfaring med siesta?
koster det noget alle steder at få udgivet en bog? er kun 14, så det er jo begrænset med pengeneSmil
og sidst men ikke mindst: hvordan kontakter man et forlag? skriver man bare en mail eller hvad?

håber i vil svareSmil

Skrevet: Søndag d. 31. maj 2009 kl. 18:05
Hejsa Smil
Fedt, at du skriver bøger i en alder af 14! Dyb respekt. Det skal du fortsætte med Smil Vi har snakket om nogle af tingene i tidligere beskeder, men du kan lige få lidt af det også.
Når det er skønlitteratur, så sender man som regel bare sit manuskript til det forlag, man ønsker at forsøge sig hos. Det er lidt forskelligt, om det skal sendes elektronisk eller på papir, men det kan man læse på langt de fleste forlags hjemmesider.

Og så det altid spændende spørgsmål: Skal man betale for at få sin bog udgivet. Svaret er ikke så enkelt, for det afhænger af, hvor godt manuskriptet er, hvor stort bogsalget generelt er i den periode, hvor du indsender og i det hele taget hvordan forlagets økonomi og fremtid ser ud.
Regn med at det afgørende er, hvor stort potentiale forlaget ser i dit manuskript. Forventer de, at din bog bliver en kæmpe succes, betaler de nok alle udgifter.

Derfor skal man være lidt varsom, hvis de beder en betale et meget stort beløb, for det betyder som regel, at de ikke forventer, ens bog vil sælge ret godt - og hvis de har ret i det, kan det være svært at tjene de betalte penge ind igen.

Alt i alt kan man aldrig vide på forhånd, om man skal betale, men man kan altid vælge at sige nej tak og finde et andet forlag, hvis man skal det - ingen forpligtelser.

Omkring at kontakte et forlag, så behøver du sjældent skrive i forvejen, at du indsender dit manuskript. Du sender det bare og venter ofte 6Node uger og så får du skriftligt svar (hvis det er et afslag) og som regel et telefonopkald hvis de vil have et møde med dig Smil

God forlags-jagt!
Søren

Skrevet: Søndag d. 31. maj 2009 kl. 18:06
hmm, ved ikke hvorfor den lavede en node til sidst, men jeg mente seks til otte uger Smil

Skrevet: Søndag d. 31. maj 2009 kl. 18:10
heijsa søren!

tusind tak for svaretSmil

Skrevet: Søndag d. 31. maj 2009 kl. 20:26
Selv tak Smil

Skrevet: Fredag d. 5. juni 2009 kl. 22:32
hejSmil

har lige et mere spørgsmål:
er igang med to bøger: en fagbog for børn og en roman. af denne grund, syntes jeg jo at der er to forskellige forlag, der passer til mine bøger. eg er selvfølgelig ikke sikker på at få dem udgivet, men kan man godt sende dem ind tii forskellige forlag, også selv om der jo er en chance for at de begge to bliver udgivet? eller skal man udgive alt på samme forlag?

Skrevet: Tirsdag d. 9. juni 2009 kl. 0:47
Hej igen, glemte helt at svare Smil
Du kan sagtens sende de to bøger til to forskellige forlag, men jeg vil anbefale, at du kun sender hver bog til ét forlag ad gangen - forlagene vil helst have manuskriptet for sig selv, hvilket i grunden er klart nok Smil

Nu skriver du, at det er faglitteratur for børn. Der findes forlag, som udelukkende udgiver faglitteratur, men de tænker mere i faglitteratur for voksne. Så den bog står vist lidt mellem at være en børnebog (og skulle udgives som sådan) og at have et mere fagligt præg, ikke sandt? Umiddelbart ville jeg forsøge at få den udgivet som en børnebog. Der findes nemlig også forlag, som udelukkende udgiver børnebøger.

Men i grunden skal du bare finde et forlag, som ser troværdigt ud og som du føler, du trygt kan overdrage dit manuskript til. Som spritny forfatterspire vil jeg anbefale, at du søger ind hos et af de små forlag pga. en erfaring, jeg gjorde mig: Jeg sendte min roman til et forlag, som normalt aldrig udgiver den genre, men de syntes den så spændende ud - og indvilgede i at gå en ny vej og arbejde videre med den. Så de små forlag er til at "forhandle" med Smil
Håber det afklarede en smule.

Skrevet: Tirsdag d. 9. juni 2009 kl. 13:11
igen: tak for hjælpenSmil

jo, det hjalpSmil havde egentligt overvejet carlsen, men som du siger: det kan godt være, at det er bedre med et lidt mindre etSmil så jeg må lige prøve at lede videreSmil

men i hvert fald takSmil

Skrevet: Tirsdag d. 9. juni 2009 kl. 14:47
Selv tak - held og lykke med projektet Smil

Skrevet: Fredag d. 12. juni 2009 kl. 14:04
Jeg har netop udgivet en roman: Profettegneren- en fortælling fra en global landsby. Det er en spændingsroman med udgangspunkt i Muhammedkrisen. Da jeg erfarede at et forlag ville udgive en kriminalroman om temaet, besluttede jeg selv at udgive bogen. Derfor oprettede jeg et forlag (Abdibas). Jeg har oplevet stor interesse for bogen, når jeg fortæller om den, men jeg kunne godt bruge større udbredelse. Er der nogen der har idéer til markedsføring? Det må ikke koste en bodegård, da jeg jo har invensteret mange penge i udgivelsen. Jeg beskriver i romanen et boligområde i Danmark med mange nydanskere. I denne mangfoldighed bor en af Muhammedtegnerne.....
Mvh Jenny
Bogen kan købes hos boghandleren og lånes på biblioteket.

Skrevet: Fredag d. 12. juni 2009 kl. 16:15
Hvis den henvender sig til unge mennesker, vil jeg anbefale at reklamere på Facebook Smil

Skrevet: Fredag d. 12. juni 2009 kl. 16:16
Hvis det skal være helt gratis, kan du oprette en fanside/gruppe for din bog på facebook og sørge for at den virkelig fænger - så kan du måske få en masse "fans" af din bog eller medlemmer af gruppen. Enormt effektiv måde at sprede budskaber på.

Skrevet: Onsdag d. 17. juni 2009 kl. 9:21
Hej Jenny...

Jeg tror Søren har helt ret i at Facebook er et godt sted at starte. Som Søren siger, så kan du lave både fansider og grupper, som handler om bogen, baggrunden for bogen (og dig evt.?). Man kan jo også tilmelde din side til at poppe op på en bestemt gruppes side (eks. kvinder 18-30 år)

... og det er ikke kun "de unge" som bruger Facebook. Mine forældre og samtlige deres venner har også en Facebook profil. De bruger ikke så meget tid på det, men hvis du allerede har en profil (og dermed en del venner) kan du sende en besked/begivenheds note rundt til alle og få dem til at sende det videre... De "ældre" ser det måske ikke den første uge, men det vil de på et tidspunkt...

PS... Herre nice at du har udgivet den...

Skrevet: Torsdag d. 18. juni 2009 kl. 11:30
Hej til alle

Jeg har med stor interesse læst de fleste indlæg og vil starte med at sige tak til alle jer der dagligt bidrager med info til os wannabees Smil.

Personligt er jeg ved at skrive en spændings historie som jeg ønsker at få udgivet under et allias så jeg stadig kan bruge mit eget navn uden at skulle tænke på offentligheden. Så jeg har et par hurtige spørsmål jeg gerne vil stille en etapleret forfatter eller forlags person

1. Hvordan sikrer jeg min ophavs ret til historien, inden jeg smider den til et forlag(ved godt jeg selv kan lave de første eksemplare og så er den kat jo barberet men uden det)
2. Hvis jeg i min historie nævner navne, episoder, retsager fra virkligheden tilsat lidt kryderi, for at få det tilpasset bedre ind i historien. Men gør opmærksom på dette i bogen.
Må man det? altså deres rigtige navne osv....
3. Jeg er forfatter gramatisk anal fabet=Gramatisk røv dårlig (den kreative) og kan i virkligheden ikke selv rette den, hvad koster en rettelse på en 300 sider A4 Times 12 1½ linjeafstand, stavefejl er meget meget minimal)
4. Hvad er en god gennemsnits længde på en roman og en novelle, i ren skrive tilstand A4 times 12 1½ linje afstand?.
5. Når det er samme genre du ønsker at udgive, hvordan ser forlaget så på udsending af din jobansøgning som bogen jo er til flere arbejdsgivere?

Håber der er nogen der vil hjælpe til besvarelsen, kan du kun svare på et enkel spørsmål er det ok, jeg læser alle svar igennem alligevel!

Husk håbet overvinder frygten, i alle livets projekter for det er bedre at fortryde noget man forsøgte end at fortryde noget man aldrig fik prøvet..

Skrevet: Torsdag d. 18. juni 2009 kl. 12:11
Nogle af dine spørgsmål kan du få svar på min blog, som jeg allerede har henvist til tidlgere: http://udsen.dk/blog/?cat=10

Mht ophavsret, så er det din, når du har skrevet teksten. Der er ingen grund til at frygte at et forlag vil krænke den. Hvorfor skulle du være bange for det?

Skrevet: Torsdag d. 18. juni 2009 kl. 15:21
Tak for det hurtige svar Sanne har kigget på din blok men har svært ved at finde frem til henvisningen kan du huske en dato?

Jeg kender ikke branchen, og i mit hoved vil det være rimelig let at stjæle en god idé/plot og få en af sine allerede etaplerede med bedre salgstal til at lave den. Da det vil spare forlaget for en masse reklamepenge, da den nye forfatter jo sjællent vil have råd til at retsforfølge et forlag

Men er da glad for, branchen er så ærlig at det ikke vil ske Smil

Skrevet: Torsdag d. 18. juni 2009 kl. 15:57
Hej Jesper.
Dine spørgsmål er godt nok ikke det felt, jeg ved mest om, men min intuition siger mig, at hvis et forlag én gang gjorde det, du beskrev, med at give manuskriptet til en etableret forfatter, ville det komme i medierne og de ville aldrig igen modtage et manuskript Smil
Der hvor du skal passe på, er når du får andre til at gennemlæse dit manuskript - det skal være nogen, du kan stole 100% på, f.eks. familiemedlemmer eller venner, du har haft i mange år, for i sagens natur kan forlaget ikke se, om den der sender manuskriptet også er forfatteren.

Stephenie Meyer, som har skrevet den populære Twilight-serie, kom galt afsted (ifølge hendes officielle hjemmeside) i og med at hun lod en person læse manuskriptet og pludselig fandt det uploadet frit tilgængeligt på nettet ... Hun havde sikret sig ved at lave små ubetydelige ændringer, hver gang hun gav et eksemplar til en ny person og så skrive ned, hvilke personer der havde modtaget hvilke ændringer. Så kunne hun meget hurtigt opspore, hvem synderen var.

Bedste hilsner,
Søren

Skrevet: Torsdag d. 18. juni 2009 kl. 16:29
Tak for svaret Søren

til jer andre opdatere jeg, så i ikke bruger tid på ting jeg har løst fra - Sanne Udsen anbefalede blok

1) Længde på skønlitteratur novelle/roman(antal A4 Sider i manuskrift form Font=Times New Roman 12 Linjeafstand 1½
"Måske lidt dumt spørsmål men, jeg har meget at komme ud med og historien har sit eget liv. Så jeg ikke forsætter i en uendelighed og ender med en bog ingen gider gå igang med fordi den er for stor og skræmmende"

2) Er det tilladt at nævne rigtige personer og tillægge dem fiktion

3) Nogen der har erfaring med priser på korrektur

På forhånd tak for alle hurtige og gode svar

Skrevet: Torsdag d. 18. juni 2009 kl. 16:32
Jeg har forresten skrevet en lille tekst i forfatter skolen kaldet:
Når krisen rammer - http://www.saxo.com/forfatterskole/lektioner/lektion-10-plot/plot/naar-krisen-rammer.aspx
I er meget velkomne til at komme med kritik på den lidt anderledes skrive stil jeg elsker at udfolde mig på.

Skrevet: Torsdag d. 18. juni 2009 kl. 16:44
Mht. ophavsret, så er det sådan, at du ikke har ophavsret på en ide, men kun på formuleringen af den. Hvis der er tale om et meget detaljeret plot, der bliver efterlignet, så bliver der muligvis tale om et plagiat, men så skal det være meget detaljeret. Tænk på de plagiatsager om Harry Potter og da Vinci-mysteriet, som ikke blev vundet af sagsøgeren.

Der er ingen grund til at frygte, at et forlag vil snuppe plottet i dit indsendte manuskript og ”give” ideen til en mere etableret forfatter. For det første bryder etablerede forfattere sig som udgangspunkt ikke om bestillingsopgaver. For det andet skal der være tale om et helt usandsynligt godt plot, for at det skulle være værd at stjæle. Selv det mest spændende plot og den mest hårrejsende historie er ikke meget værd, hvis bogen ikke er skrevet godt. Hvis den er det, og hvis plottet er godt – hvorfor skulle forlaget så ikke bare tage dit manuskript? Der er da ingen grund til at lave det ekstra besvær med at finde en ny forfatter til at skrive historien. Og desuden giver det altid ekstra omtale, når en debutant udkommer. Kort sagt, det er ikke, fordi forlag er specielt ærlige. Det er, fordi det er en meget usandsynlig situation. Men endnu engang: man har ophavsretten til sin egen tekst. Der er ingen grund til at lave nogle fiksfakserier.

Skrevet: Torsdag d. 18. juni 2009 kl. 16:49
tak for det meget dybdegående svar Sanne

Skrevet: Fredag d. 19. juni 2009 kl. 11:05
Jeg lagde i går et link til en historie jeg skrev til forfatterskolen. Men tror jeg har har haft en kort varig lidelse af midlertidig hjerneforstyrelser. Vidste ikke man kunne have en off dag, hvor det man skrev umiddelbart så ok ud, men jeg må nok krybe til korset og indse at også her har man bedre dage end andre.

I hvert fald var det en rigtig gang suppedas uden sammenhæng og undskylder selvfølgelig at have spildt tiden for jer der forsøgte at læse den.
Jeg har slettet stortset det hele fra den gamle historie, og skrevet det om det er samme plot men efter min mening en del bedre at kommentere på
her er linket til den nye historie
http://www.saxo.com/forfatterskole/lektioner/lektion-10-plot/plot/en-krise-rammer-altid-dobbelt.aspx

Skrevet: Fredag d. 19. juni 2009 kl. 11:20
Du behøver ikke undskylde - alle kan have offdage Smil

Skrevet: Fredag d. 19. juni 2009 kl. 12:13
Ang. det med at finde en til at læse korrektur... Hvis du kender en lærer (dansklærer) i din nærmeste omgangskreds, så er det måske en mulighed? de retter mange stile og har efter lang tids træning øje for at finde dine sprogbøffer hurtigt... 300 sider er meget at betale sig fra, og hvis du sender det til et forlag med fejl i er det som at tage beskidt tøj på til en fest... OK men... Sådan ser jeg på det...

Held og lykke med projektet...

Skrevet: Fredag d. 19. juni 2009 kl. 12:52
Tusind tak for svaret Mette K
Men for at være ærlig har (folkeskolelærer) og jeg aldrig rigtig været en god kompi. Men jeg vil da kraftig overveje forslaget... Men som en anden advarer i mod skal man nok passe på hvem man i sin omgangskreds giver layoutet, måske derfor jeg hælder mere til den proffesionelle løsning. For kan kun give dig ret i, at ikke alle kan tage til fest i beskidt tøj og stadig være den pæneste Blink Måske kun lige mig. ha ha ha

Selvfølgelig vil det være dumt at sende et urettet layout det er jo derfor jeg ønsker korrektur på den inden Smil

Skrevet: Tirsdag d. 23. juni 2009 kl. 14:19
Hej,

Er der nogen har et hint om hvilke forlag det ville være mest relevant at kontakt ang. udgivelse af bog omkring håndarbejde/strik?

TAK
/lone

Skrevet: Tirsdag d. 23. juni 2009 kl. 15:17
Hej Lone.
Jeg ved det ikke selv, men en af mine bekendte er mere end almindelig strikke-nørd, så jeg kan prøve at undersøge det Smil
Bedste hilsner,
Søren

Skrevet: Tirsdag d. 23. juni 2009 kl. 15:28
Hej Søren,
Ville være super - tusind tak! (skønt med ualmindelige strikke-nørder Blink !!)

/lone

Skrevet: Onsdag d. 24. juni 2009 kl. 11:32
Hej Lone...

Et af de forlag som udgiver håndarbejdsbøger i alle prisklasser er Klematis. De har bl.a. udgivet Vivian Høxbro... Hvad skal bogen handle om?

Skrevet: Onsdag d. 24. juni 2009 kl. 13:00
Hej Mette,

Tak for tippet om Klematis, det vil jeg se på. Bogen vil være indenfor strikke/hækle-opskrift stilen!

/lone

Skrevet: Torsdag d. 25. juni 2009 kl. 10:17
Hej Lone.
Så har jeg fået svar fra Julia, som hun hedder.
Hun foreslår et forlag, der hedder Olivia, men ellers nævner hun forfatterne Vivian Høxbro og Marianne Isager, som du evt. kan kontakte for gode råd Smil

Bedste hilsner,
Søren

Skrevet: Torsdag d. 25. juni 2009 kl. 11:02
Hej Søren,

Super, tak for hjælpen og info - jeg arbejder videre med min bog-plan!

Mange hilsner
Lone

Skrevet: Torsdag d. 25. juni 2009 kl. 18:34
hejSmil vil bare lige sige, at hvis der er nogen der sidder og overvejer at få udgivet deres bog, er siesta et super forlag!jeg sendte mit materiale ind for under to uger siden, har allerede fået svar, og de vil rimeligt sikkert udgvie min bog, som er en hobby/fagbog!!!!

Skrevet: Torsdag d. 25. juni 2009 kl. 23:51
Ej, hvor fedt!! Tillykke Smil Det forlag vil jeg bestemt kigge nærmere på så.

Skrevet: Fredag d. 26. juni 2009 kl. 7:11
tak (:

Skrevet: Mandag d. 6. juli 2009 kl. 20:22
Hvis man nu vælger at udgive en bog på egen hånd, er der så nogen der har nogen idé om hvordan man kan få den ud i boghandelen?

Så at Jenny havde udgivet på egen hånd: hvordan gjorde du mht boghandler?

Skrevet: Tirsdag d. 7. juli 2009 kl. 15:05
Hej Dorte R: jeg har bogen sat til salg via Nordisk Bogcenter (NBC), så boghandlere og biblioteker kan købe den.....
Jeg fik et firma til at lave korrektur samt sætte manus op i en pdf-fil til bogtrykkeren,men desværre er der mange fejl trods korrekturen, en skam da det jo giver et dårligt indtryk. Man kunne jo også vælge at kontakte en boghandler selv.....
Held og lykke Jenny.....

Skrevet: Tirsdag d. 7. juli 2009 kl. 16:15
Mange tak for dit svar,

Dorte

Skrevet: Søndag d. 6. september 2009 kl. 21:29
hej mit navn er filip,, jeg har været igang med at skrive en historie i snart 2 år nu. og jeg går og tænker på at udgive den.. jeg har læst andre bøger for at se nærmere på hvad de har gjort. jeg tegner osse rigtigt meget, og hvis jeg vil udgive den kunne jeg godt tænke mig selv at illustrere den. jeg ville høre jeres vuderinger: hvordan skal jeg gøre? skal jeg lave billeder til teksten før jeg sender min historie ind til et forlag? eller skal jeg gøre det efter. (tænker på opsætninger af billede og tekst på samme side. samme princip som drageherren osv.) håber jeg får nogle gode råd Blink

Skrevet: Onsdag d. 25. november 2009 kl. 14:30
hej jeg er 11 år jeg elsker bøger er faktisk en nørd af bøger.
Jeg kunne godt tænke mig at udgive en bog.
den handler op en dreng der skal være Ranger. Jeg har fået inspiration fra skyggens lærling. jeg ved ikke hvilket forlag jeg skal sende til.
Kender i nogle.=)

Skrevet: Onsdag d. 25. november 2009 kl. 14:35
hejsaSmil prøv Siesta, det er rigtig godt, og der er ´der størst sandsynlighed for at få den udgivet.. lad være med at sende ind til gyldendals og sådan noget, for der er det stort set umuligt at få noget udgivet... vælg et mindre forlag

Skrevet: Torsdag d. 26. november 2009 kl. 0:07
Det er nemlig rigtigt Smil Har du ikke også gang i et bogprojekt Laura, hvordan går det med det?

Skrevet: Tirsdag d. 1. december 2009 kl. 14:19
Hej

Har lige nogle spørgsmål omkring hvordan man udgiver en bog, er dog ikke noget særlig langt med den, men hvornår ville det være det rigtige tidspunkt at sende den til et forlag? hvor mange sider, skal jeg skrive inden jeg sender den afsted? Min bog handler om en teenagers liv.

M.V.H

Michelle

Skrevet: Tirsdag d. 1. december 2009 kl. 15:33
Hej Michelle.
Hvis du besøger J.K. Rowlings hjemmeside, kan du læse om hendes vej fra den første sætning til udgivelse af Harry Potter - der står nogle ret gode ting, om de overvejelser man bør gøre sig, og hvordan man kan vælge at håndtere udgivelsen (og forsøget herpåBlink. Jeg tror, det er under hendes livshistorie.

Som udgangspunkt skal du skrive bogen færdig, før du sender den ind, når det er skønlitteratur. Forlagene vurderer bogen som en helhed, og for at kunne gøre det, må de have alle kapitler. Omkring faglitteratur er det lidt anderledes, da det der ofte starter med en kontrakt og et behov for bogen - derefter skrives den.

Uh, det kan være frygteligt og herligt på samme tid at skulle skrive den færdig først Overrasket) Man vil så gerne igang med forlagene!
Bedste hilsner,
Søren

Skrevet: Tirsdag d. 1. december 2009 kl. 15:34
Hmm, der sneg sig nogle smiley'er ind ... ved ikke lige, hvad der skete.

Skrevet: Tirsdag d. 1. december 2009 kl. 15:42
tak for hjælpen, hvor lang en bog vil du sådan ca. sige en bog skal være på, hvad er hendes hjemmeside korrekt?

Skrevet: Tirsdag d. 1. december 2009 kl. 15:43
Og hvilke forlag tror du vil udgive ungdomsbøger som denne?

Skrevet: Tirsdag d. 1. december 2009 kl. 16:10
Selv tak Smil www.jkrowling.com - så vidt jeg husker.

Det er nogle svære spørgsmål at sige noget generelt om. Hvis vi starter med forlagene, så findes der forlag for stort set alt. Nogle udgiver alle typer bøger lige fra fantasy til kogebøger, mens andre forlag er mere specialiserede. En grundig søgning på nettet kan give et udmærket indblik, i hvad de forskellige forlag står for.

Hvis din bog henvender sig bredt til mange mennesker, og altså ikke er så specifik omkring emnet, vil jeg anbefale, at du forsøger hos et generalist-forlag. Det er også en god idé at vælge et mindre forlag, da de store som Gyldendal og Borgen meget sjældent tager helt nye forfattere ind. Du kan læse mere om det tidligere i samtalen herinde Smil

Hvor lang en bog skal være er et virkelig godt spørgsmål. Det afhænger, groft sagt, af dens indhold. Det vigtige er, at alt hvad der står er relevant, og at alt der ikke passer ind er skåret fra. Når det redigerings-arbejde er gjort, har din bog den længde, som passer til netop din bog.
Den passende længde er forskellig fra bog til bog, men naturligvis er der nogle "krav" om, at børnebøger ofte (men ikke altid) er kortere end voksenbøger, og andre lignende punkter.

Forlagene vil givetvis have en holdning om, hvor lang netop din bog skal være, men den diskussion kan I tage, når de har læst manuskriptet og har kaldt dig til møde.

Et godt råd til alle nye forfattere er at fokusere knap så meget på forlaget som på skrivningen. Først og fremmest skal det være sjovt at udarbejde en bog, og det er først når man skal leve af det, at det med forlagene bliver afgørende. Naturligvis er det sjovt at tænke på udgivelser, men det må ikke vægte højere end glæden ved at skrive. Så bare skriv løs og post gerne nogle kapitler herinde, så vil jeg gerne kigge på dem. Og jeg er sikker på, at der også er andre, som også gerne vil Smil

Skrevet: Tirsdag d. 1. december 2009 kl. 16:25
Mange tak Smil

Et sidste spørgsmål, hvad med sådan noget med at få den rettet? så den står i den rigtig tid osv. Smil

Skrevet: Tirsdag d. 1. december 2009 kl. 16:42
Det er da så lidt Smil

Forlagene læser korrektur inden en udgivelse, men det er kun for at rette de sidste fejl, der måtte være tilbage. Forfatteren foretager næsten al redigering selv, og hvis det kan give problemer, er det en god idé at alliere sig med en fra familien eller en god ven, som er stærk i det. Når jeg skriver god, er det fordi, det virkelig er noget personligt, man overlader til vedkommendes hænder Smil

Skrevet: Søndag d. 13. december 2009 kl. 9:29
HejSmil.
- jeg er en pige på 17år.
Jeg har i lang tid gerne ville skrive en bog om enten anoreksi eller om mit efterskole ophold. begge dele var meget svære, men mit efterskole ophold endte med at være det bedste af det bedste. Jeg har dog et problem, jeg ved ikke hvilken en af dem jeg skal skrive om, eller hvordan.
Fordi jeg gerne vil skrive om ano. er fordi jeg selv har prøvet det og tabte mig 15kg, og så hvordan det hele gik i stykker for min familie osv. Så det er mere for at fortælle de piger på min alder, om min historie, for at få dem til at indse at det er dumt.
Fordi jeg gerne vil skrive om mit efterskole ophold, er fordi at jeg var meget tæt på at stoppe, og jeg ved at dem som nåede at stoppe, fortrød det meget. hvis jeg ville skrive om mit efterskole ophold, havde jeg evt. tænkt på en slags "dagbog"..

- Men hvad synes i om det? Kan i se en mening med at jeg vil skrive om et af emnerne, eller er det helt gakgak?(:
Hilsen Anne.

Skrevet: Søndag d. 13. december 2009 kl. 19:21
Hej Anne.
Dine idéer er bestemt ikke gakgak Smil Noget meget vigtigt, når man skriver selvbiografiske bøger, er, at det man skriver om er lidt på afstand. De skal skrives, når det hele er overstået - men må nødvendigvis trække på ting man f.eks. har skrevet, mens det stod på. Det lyder også som om, at anoreksien er overstået, og så er det op til en følelse i maven, om du er klar til at skrive om det.

Der to årsager til at have det på afstand: Bogen bliver bedre, og at en forfatter må passe på sig selv. Det kan være helt perfekt at skrive din bog Smil Når jeg skriver, bruger jeg utrolig mange af mine følelser, og kan føle mig helt tom bagefter. I de situationer er man sårbar som forfatter, og derfor kan det være hårdt at skrive om noget så tæt på. Hvis du er forberedt på det, er der intet problem Smil

Udover at have det på afstand, skal der være sket noget i ens liv, som andre kan drage nytte af, og det har du både oplevet og har en intention om at formidle videre - super godt.

Ellers er mit råd, at du går i gang med at skrive. Der er mange, som ser en barriere, når de tænker på en hel bog, og at de selv skal udforme den. Men når man først er i gang med at skrive, forsvinder den barriere i mange tilfælde. Så en masse tanker om, om idéen er god nok er bedst at forsøge at skubbe til side. I sidste ende vurderer forlaget, om din idé er god nok Smil

Ved den første bog handler skrivningen meget om at øve sig - og allermest at have det sjovt, mens man skriver. Du skal (i hvert fald endnu) ikke leve af din skrivning, og derfor må det gerne handle om at opbygge en kæmpe gejst for at skrive, en følelse hvor man slet ikke kan lade være. Så ha' det sjovt og nyd hele processen fra idé til færdig bog Smil

Bedste hilsner,
Søren

Skrevet: Mandag d. 14. december 2009 kl. 19:07
Hej Søren.
Mange tak for din besked.
Men har du en ide, som ville være en god måde at skrive den på?

Skrevet: Tirsdag d. 15. december 2009 kl. 13:32
Hej igen.
Selv tak, det er rart at kunne hjælpe.
Forfattere arbejder meget forskelligt. Nogle planlægger hele bogen fra starten. Andre (som jeg) ved ikke hvad der skal stå, når de begynder at skrive.
Også arbejdsgangen er meget forskellig. Nogle skriver bedst når de er pressede, andre når de slapper af.

Hvordan ens bog skal skrives, handler meget om at prøve sig frem. Jeg vil anbefale, at du til at starte med skriver, når du slapper af. Så er hjernen fri for diverse pligter, og ordene vil måske komme nemmere.

Der udover ville jeg gøre klart fra starten, hvilken type bog du vil skrive (det er vigtigt for alle forfattere). Når du skriver enten om anoreksi eller efterskole, skal det så være en personlig beretning - næsten dagbogsagtig. Eller skal bogen være mere faktuel og kunne hjælpe med information om eks. anoreksi.
I hvert fald ved efterskole er den faktuelle løsning næsten udelukket.

Det er faktisk grundlaget for at komme i gang Smil

Skrevet: Tirsdag d. 15. december 2009 kl. 18:58
Okay, mange takSmil

Skrevet: Onsdag d. 16. december 2009 kl. 10:47
Hej igen...
mit sidste spørgsmål.
Hvis nu jeg vælger at skrive om sygdommen. ville det så være bedst at skrive i dagbogsform eller bare generelt i jeg form i en lang historie?

Skrevet: Torsdag d. 17. december 2009 kl. 18:20
Hejsa.
Det er svært for mig at afgøre, men jeg kan fortælle dig mine overvejelser omkring det Smil Hvis du skriver i dagbogsform, bliver teksten ultra personlig. Det betyder, at du skal være ekstra opmærksom, på det du skriver. Man kommer nemt til at udlevere sig selv i dagbogsform. Man skal ikke holde sig fra den form, men bare tænke over at man kan genkendes som forfatter: Læseren ved, at alt hvad der står omhandler dig.

Det er lidt anderledes i en fortællende historie. Selv om der er en jeg-fortæller, behøver den fortæller ikke være forfatteren. Jeg-personen kan være rent opdigtet. Derfor undgår forfatteren nemmere at udlevere sig selv i denne form.

Så i bund og grund handler det om at værne om sit privatliv. Men hvis du hele tiden tænker over, om det der står kan tåle at blive læst af alle, er der ingen problemer med nogen af de to forme.

Håber det gav lidt afklaring, ellers må du skrive igen!
Bedste hilsner,
Søren

Skrevet: Fredag d. 18. december 2009 kl. 16:11
Hej...

Jeg vil lige indskyde, at selvfølgelig skal man ikke udgive mere end man kan tåle ens mor eller nabo læser. Men dermed ikke sagt at dagbogsformen er dårlig. Den kan være det, der gør din fortælling anderledes og det der fanger læseren... prøv at kigge på hvad der er skrevet i forvejen og se, hvad det er du syntes de mangler og hvordan de gør... jeg ved der er mange bøger både i dagbogs form og bøger om ano... men jeg ved ikke om der er en i dagbogsform om ano. De siger jo at for at blive en god forfatter, så skal man også læse meget... og bredt for Guds skyld... men det er en anden diskussion..

Held og lykke med dit projekt. Om ikke andet, så syntes jeg du skal skrive det du har lyst til og så kan du se hvordan du har det med at få det udgivet... se det som selvterapi om ikke andet...

MVH Mette

Skrevet: Fredag d. 18. december 2009 kl. 18:14
Hej Mette.
Det er nemlig rigtigt.

Dagbogsformen kan være ret god til at skabe en levende historie. Og hvis den ikke er anvendt før indenfor bøger om ano, kan den være ganske velvalgt. Man skal jo gerne lave noget nyt.

Jeg synes, det generelt er lidt forkert, hvis andre vælger form og indhold, for kun forfatteren er i stand til at træffe beslutningen om det.

Hej Anne

Jeg har en hjemmeside, hvor du kan læse lidt i forbindelse med det her. www.spireforfatter.webbyen.dk
Der står blandt andet, at den første bog bør være en øvelse, hvor man udvikler sin skrivning og sin person. Som Mette ganske rigtigt skriver, fungerer skrivning ofte som en hjælp til en selv. Og hvis bøgerne så bliver udgivet, er det bare godt.

Lidt opsummering: Vælg selv form og indhold (efter hvad du føler mest for), og læs en masse, bl.a. for at undersøge hvad der er lavet i forvejen.

Bedste hilsner,
Søren

Skrevet: Søndag d. 20. december 2009 kl. 13:06
Hej begge to.
Mange tak for jeres gode råd.
Skal jeg bare gå på biblioteket og finde ud af hvilke der er skrevet om ano?
Jeg vil prøve at kigge på din hjemmeside søren.
God jul og tak for hjælpen.
Hilsen Anne.

Skrevet: Mandag d. 21. december 2009 kl. 4:38
Hej igen,
Det er jeg glad for, det er rart at have besøgende på siden, og jeg tror, du kan få noget ud af den Smil Biblioteket er et sted at starte. Der vil du nok kunne danne et overblik over i hvert fald en del af det, der er skrevet. Men hvert enkelt bib har jo ikke alle bøger, så internettet er et godt sted at fortsætte.
Prøv om du kan finde sider, der indeholder lister over litteratur, gerne emneopdelte så de er til at overskue. Jeg kan ikke give nogen links, men det vil undre mig, hvis de ikke findes.

Facebook er blevet et ganske udmærket sted at søge. Du er garanteret allerede med derinde, og der er jo klubber og sider for nærmest alt - det er sjovt med facebook, for det har udviklet sig til langt mere end bare et netværk for venner. I klubberne er det nemt at komme i kontakt med mennesker, der måske kan svare på nogle andre spørgsmål, end vi herinde kan svare på. Folk ved jo forskellige ting Smil

Held og lykke med søgningen!

Skrevet: Lørdag d. 2. januar 2010 kl. 15:21
Hej...på spørgsmålet om hvilke forlag, der tager imod manuskripter og giver disse en seriøs overvejelse:
Prøv det lille nye forlag Cool Canary Publishing, der udgav romanen Manifest lige op til klimatopmødet. De leder efter spændende nye forfattere, der har godt læsestof liggende. Du kan finde dem på nettet, hvor de har en lille infoside på coolcanary.dk og også et site der hedder manifest.nu
held og lykke

Skrevet: Onsdag d. 6. januar 2010 kl. 21:09
Hej alle.

Wauw, hvor er der bare mange rare mennesker inde på denne side! Jeg har læst meget af det, men gik desværre lidt død undervejs.

Jeg er 22 og har arbejdet med et manuskript i omkring 6 år. Imens er det også blevet til et andet manuskript plus en masse, masse (!) ventetid frem og tilbage til forskellige forlag. Jeg er træt af det og aner ikke mine levende råd.

Mit manuskript er et fantasy-manuskript. Og ikke for at forgylde mine forfatterevner, men den er i hvert fald berettiget til at stå på hylderne sammen med de mange andre, der er skrevet. Jeg er bare bange for, at fantasy er en meget svag genre, som forlagene ikke tør satse på? Jeg har i hvert fald fået afslag på afslag, men altid gode tanker og ros, nogle enkelte (gode) gange, lidt konstruktiv kritik. Men jeg står altså i lidt af en blindgyde.

Hvad er Jeres råd til mig? Jeg har mange flere bøger i hjertet og vil så gerne se dem trykt. Men jeg vil ikke gøre det halvt. Ikke tale om, at jeg vil betale et firma få penge for at lave en crappy udgave - eller mange penge for en pæn udgave vel at mærke. Så mange penge har jeg ikke og synes også det er så lavt at skulle betale penge for at udgive en bog.

Jeg er trist og fortvivlet!

Mette

Skrevet: Torsdag d. 7. januar 2010 kl. 21:14
Hej Mette

Giv ikke op! bliv ved med at skrive. Ikke alle forfattere er en JK Rowlings eller Stephanie Meyer som fik en mirakuløs start, mange må kæmpe! Fantasy er ikke en dårlif grenre. Der er et stort, dog ungt publikum til denne genre og har du den gode historie i baghånden, så klø på! Øvelse gør mester

Jeg syntes du skulle prøve at skimme den laaange smørre der er herinde, du kan jo skimme dig frem til, hvad der kunne være interessant for dig, for der ligger virkelig mange guldkorn gemt, for ikke at sige links...

Der var forresten en der ledte efter en litteratur side, så prøv www.litteratursiden.dk godt nok mest klassikere, men...

Men... Mette... hvis du er glad for at skrive, så glem ikke det, for det kan man altid mærke som læser (tro mig)... Der findes en del kurser i at skrive, som inspiration til en videre udvikling og en mulighed for at møde ligesindede... Måske det var noget?

Held og lykke med forfatterskabet - Mette

Skrevet: Søndag d. 24. januar 2010 kl. 10:52
hej jeg er en dreng på 11 år. jeg har altid godt kunnet li at læse. nu har jeg læst alle kendte fantasy bøger og er derfor begyndt at skrive min egen. bogen skal være en børnebog for børn i alderen 7-10 år. er jeg for ung eller hvad.=)

Skrevet: Onsdag d. 3. februar 2010 kl. 1:04
Hej solle.

Det er lidt svært at sige, om du er for ung. Det afgørende er, at bogen er skrevet, så den passer til, hvad børn i 7-10 årsalderen går op i, ved osv. Der er også meget stor forskel på børn på 7 og børn på 10 år, så måske skal du vælge lidt færre år Smil

Din fordel er, at du netop selv har været i den alder, du skriver til. Så ved du hvad det handler om, og det har mange af vi andre har glemt for længe siden Smil

Der er dog en meget vigtig ting, og det er, at du skal skrive for din egen skyld. Jeg vil foreslå, at du for eksempel skriver bogen til din familie, eller til nogle mindre søskende hvis du har nogen.

Et rigtig flot projekt vil være at færdiggøre bogen, og dem du skriver til vil blive utrolig glade Smil Om den kan udgives, må du prøve bagefter.

Bedste hilsner,
Søren

Skrevet: Mandag d. 15. februar 2010 kl. 21:50
Hej med jer, har et lille spørgsmål.
Hvis nu man vil udgive bøger som er skrevet på engelsk og er Fantasy/Sci-Fi, hvor henvender man sig så ? i udlandet eller er der nogle danske forlag der udgiver engelsk skrevede bøger ?

Skrevet: Tirsdag d. 16. februar 2010 kl. 15:32
Hej Nick,

En af mine venner skriver på tysk, og det er sjovt, for vi har faktisk aldrig kunne finde generel info om netop det spørgsmål nogen steder. Mit råd til hende dengang, og som du også lige får, er at forhøre dig ved det enkelte forlag. Hvis du sender dem en velformuleret mail, hvor du spørger om det, bør spørgsmålet blive besvaret.

Det interessante er, hvis et forlag ser en ny vej at gå ved at begynde at udgive engelske bøger - måske som et forsøg - det kunne jo være lidt sjovt, men det til den tid Smil

Gode hilsner,
Søren

Skrevet: Tirsdag d. 16. februar 2010 kl. 15:39
Hej Søren, tak for dit svar.

Ja det er jo lidt noget andet at udgive en bog på et andet sprog, til gengæld er det jo også til en større læsegruppe end bare de danske.
Jeg vil da helt klart prøve at gøre som du har skrevet, nogen ideer om hvilke forlag udgiver fantasy/sci-fi ?

Skrevet: Tirsdag d. 16. februar 2010 kl. 15:53
Hej igen,

Jeg har hjemmesiden www.spireforfatter.webbyen.dk, hvor forfatterspirer finder info om udgivelse og skrivning. Du er bestemt ikke den eneste, som har spurgt ang. udgivelse på fremmedsprog. Så jeg har skrevet til Borgen, og finder et forlag mere også, for at få generel info om det.

Hvis jeg får et grundigt svar, vil jeg oprette en underside på hjemmesiden, hvor folk kan finde den generelle info, som virkelig mangler.

Jeg skriver selv fantasy, og det er populært både hos forlag og læsere. Så alle de generalist forlagene (der udgiver de fleste genrer) vil være positivt indstillede overfor genren. Sådan cirka i hvert fald Smil

Jeg er stødt på et enkelt forlag, der kun udgiver fantasy, men deres fokus er vist ikke de brede masser.

Skrevet: Tirsdag d. 2. marts 2010 kl. 18:13
Hej Søren,

Det er rigtigt, at fantasy er blevet en populær genre. Men min erfaring er, at det ikke automatisk betyder positivt indstillede forlag. Nu har jeg ikke læst hele debatten, så det kan være, at dette allerede er blevet dækket. Men nu skriver jeg det alligevel Smil

Jeg skriver selv klassisk episk fantasy, som henvender sig til et lidt ældre publikum end den megen (og i øvrigt ofte kvalitetsmæssigt gode) børne- og ungdomsfantasy, som skrives herhjemme.

Mange af de forlag, jeg har været i kontakt med, har lidt berøringsangst over for den del af genren, som jeg selv skriver inden for, da de ikke tror på, at publikummet er særlig stort. Jeg er dog selv overbevist om det modsatte, og heldigvis er det da også lykkedes mig at finde et forlag, der vil udgive min serie. Så jeg vil ikke tage modet fra nogen. Det KAN lade sig gøre. Man skal bare være forberedt på at rende panden mod muren nogle gange.

Min bog kan i øvrigt ses herinde på Saxo: http://www.saxo.com/dk/item/sven-damgaard-oernstrup-vraggods-paperback.aspx

God skrivelyst til alle jer andre, der ligesom mig går og nulrer med den slags Smil

Skrevet: Mandag d. 8. marts 2010 kl. 19:42
Hej allesammen.

Har siddet og kigget meget på jeres kommentarer, og har i hvert fald lært en del!
Jeg er en dreng på 13 år (om et par måneder 14), og jeg har i engelsk fået den bedste karakter for en "kort-udgavet-fantasyroman". Den egner sig nok fra 5Djævel klasses-læsning, og den har nogle af mine egne illustrationer (som jeg altid får at vide er flotte). Min lærer var meget imponeret over den, og sagde til mig at jeg skulle se om jeg kunne få den udgivet.
Jeg så lidt forskellige forlag herinde, men har to spørgsmål:
Er der nogle "specielt gode" forlag, som udgiver korte bøger, engelske, mest henne i "rimeligt let at læse"-området og med genren fantasy?
Og hvis jeg ikke er millionær, og sådan set ikke kan betale noget for en udgivelse (hvis nogen GIDER udgive den...) kan jeg så bare aftale med et forlag man ikke får noget for en bog?
Jeg er stadig i tvivl om den kan udgives, skal jeg hellere bare være tilfreds, og ikke prøve på udgivelse? Jeg kan sagtens klare kritik og respons....
Min bog hedder "The New World", og foregår i år 2178-2181. Som sagt er det en fantasy "roman", som ikke er så lang.
Hvis nogen ser dette, vil jeg meget gerne vide det Med åben mund

Med venlig hilsen Hans Smil

Skrevet: Mandag d. 8. marts 2010 kl. 19:45
Jeg aner ikke hvordan den djævlesmiley kom....jeg er ikke djævelsk... Blink

Skrevet: Mandag d. 8. marts 2010 kl. 20:02
Til Sven Ø:

Jeg så forsiden på din bog, og den ser vildt god ud Med åben mund

Hilsen hANS

Skrevet: Mandag d. 8. marts 2010 kl. 21:31
Hej Hans,

Mange tak - jeg er også godt tilfreds med forsiden. Illustratoren har lavet et gedigent stykke arbejde Smil

Mht. dine tanker omkring at udgive noget, så kan jeg ikke umiddelbart nogen forlag, som beskæfter sig med korte fantasyhistorier, i hovedet.

Det lyder også på dig, som om det vigtigste for dig er at få respons og ikke at tjene på det. Har du prøvet at melde dig til som bruger på www.fyldepennen.dk? Det er en hjemmeside, hvor folk viser hinanden deres tekster.

Hvis du selv er lidt flittig med at give kommentarer derinde, så plejer folk som regel også at give dine tekster et par ord med på vejen.

Skrevet: Tirsdag d. 9. marts 2010 kl. 14:20
Tak Med åben mund

Skrevet: Tirsdag d. 9. marts 2010 kl. 15:23
Til det med at tjene noget...

Jeg har lavet mine egne små bøger her hvor jeg bor, en af dem på ca 16 sider, og har trykt dem selv (med "printermetoden", hehe Med åben mund ). Jeg har altid ønsket at have en rigtig udgave af en trykt bog; en jeg selv har skrevet. Jeg har kigget på BoD, har ikke helt nok penge ( Smil ), men ville du evt. kunne foreslå den? Bare det at have min egen trykte bog ville være rigtigt fedt. Har BoD specifikke krav om tingene eller indsender man bare det man vil have trykt, og så gør de det for de der ca. 450 kr? Og kan de komme bogen "på markedet" og sælge den, hvis man vælger det? Hvis man kan det, tager de så pengene fra de bøger der bliver solgt (hvis det sker...) eller får man selv en lille procentdel af det solgte?

Med venlig hilsen
Hans

PS.: Tak for det hurtige svar Med åben mund

Skrevet: Tirsdag d. 9. marts 2010 kl. 20:22
Hej Hans,

Jeg har aldrig selv prøvet BoD, så jeg kan ikke udtale mig om det. Men du kan finde en debat om emnet her: http://www.saxo.com/forum/topic.asp?id=3165

Der er åbenbart meget delte meninger. Generelt tror jeg ikke, man behøver at have vældig travlt med at få udgivet sine ting. Jeg skrev selv fast i ti år, før min bog kom på gaden. Nogle kan selvfølgelig klare det hurtigere, men jo mere du skriver, jo bedre bliver du, og desto bedre bliver dine chancer for at blive antaget ved et traditionelt forlag også.

Det er selvfølgelig bare min egen personlige holdning.

Skrevet: Onsdag d. 10. marts 2010 kl. 18:07
Jeg giver dig helt ret i det med skrivningen! For sjov skyld kom jeg i tanker om, at jeg har læst en del engelske bøger fra mit skolebibliotek, fra forlaget "Penguin Readers". De har udgivet bøger nogenlunde på den længde, jeg har skrevet.

Tak for svarene og linkene!

Med venlig hilsen
Hans Med åben mund

Skrevet: Onsdag d. 31. marts 2010 kl. 0:48
Hej Smil

Jeg har læst de mange gode indlæg, og fået en hel del viden om emnet. Jeg troede dog at man idag, helst skulle finde et litterært agentur til at varetage sin bogs udgivelse. Således at agenten finder et passende forlag til bogen, men også håndterer indtjeningen.

Er dette måske kun ved mere etablerede forfattere og ikke debutanter? Men i det tilfælde, hvordan ved man så hvor meget ens bog er værd?

Jeg håber der er nogen der ved noget om dette.

V.h.

Skrevet: Onsdag d. 31. marts 2010 kl. 10:08
Som debutant uden kontakter, tror jeg, det bliver den dyr fornøjelse at få en agent til at varetage salget af din bog. Hvis du overhovedet kan finde en agent, der vil beskæftige sig med en ukendt debutant. Det skal dog siges, at jeg ikke har sat mig ind i emnet, da jeg på intet tidspunkt har overvejet at gå den vej. Så måske tager jeg helt fejl ... agentaktiviteten er vist nok nærmest eksploderet de senere år, så det kan godt være, de har udvidet deres virkeområde.

Standardhonoraret for forfattere ligger, så vidt jeg er orienteret, omkring 15 pct. pr. solgt bog af forlagets salgspris. Eller også er det 15 pct. at den fastsatte vejledende udsalgspris. Det husker jeg ikke.

Jeg er selv af den overbevisning, at den eneste her i verden, der ved, hvor meget din bog er værd, det er dig selv - og det forlag der skal udgive den. Sandheden ligger nok et sted i mellem de to yderpunkter. Så selvom standardtaksten er 15 pct., så er det jo ikke forbudt at forhandle. Hvis du ender med at være tilfreds med den aftale, du måtte få, så har du nok fået det rigtige Smil

Min egen debutroman udkommer på et meget lille forlag, og jeg har som sagt ikke benyttet mig af en agent. Alligevel er jeg godt tilfreds med det forlag, jeg har fundet. Dermed ikke sagt, at det er den eneste rigtige måde at gøre det på. Men det er i hvert fald en model, der passer til mig Smil

Du kan se min roman her: http://www.saxo.com/dk/item/sven-damgaard-oernstrup-vraggods-paperback.aspx

Skrevet: Onsdag d. 31. marts 2010 kl. 10:09
I øvrigt vil jeg anbefalde dette link: http://www.danskforfatterforening.dk/ her kan du indimellem finde nogle små guldkorn.

Skrevet: Onsdag d. 31. marts 2010 kl. 15:22
Tusind tak for svaret Smil Og dine link..

Tillykke med din bog også!! og held og lykke med den!..

V.h.

Skrevet: Tirsdag d. 27. april 2010 kl. 16:43
Hej Jeg er en pige på 12 snart 13 år der i gennem flere år har fået afvide at jeg ender som forfatter. Jeg er selv gået i gang med at skrive min egen bog og jeg elsker at skrive på den, og jeg har fået af vide af nogen af mine veninder at de bare ikke kan vente med at læse resten fordi den er så spændene og god. Det er en fantasy og jeg er noget næsten halv vejs på ikke særlig lang tid, men kan jeg som 12 (snart 13 årig) godt få trykket en bog??? Og hvor mange penge koster det at lave dem eller få dem i en bog handel eller butikker

Skrevet: Fredag d. 7. maj 2010 kl. 18:19
Prøv at se her: http://www.saxo.com/forum/topic.asp?id=3639 Smil
Held og lykke med bogen!

Skrevet: Lørdag d. 8. maj 2010 kl. 23:54
Hej Holle,

Måske kan du finde lidt info i de tidligere indlæg, men du skal da også have et svar Smil Der bør ikke være nogen grænse for alder, hvis bogen er god. Jeg synes dog, du til at starte med bare skal skrive og skrive, fordi det er fedt, og du elsker det. Det med forlag er fedt at tænke på, men også godt at vente med, til bogen er færdig (selv om man ikke helt kan lade være med at tænke på det) Smil

Jeg synes, det er fedt, du skriver allerede - jeg begyndte først på skønlitteratur, da jeg var 22! Der er masser af muligheder forude, og de ligger og venter på dig. Så jeg synes, du til at starte med skal øve dig hver eneste dag i at skrive, og jeg har en hjemmeside, hvor du kan læse en masse forskelligt om det : www.spireforfatter.webbyen.dk

Der kan du finde inspiration, og læse om andre folks begejstring for skrivning (det er ret fedt at opdage, andre deler interessen). Der står også, hvordan man henvender sig til forlag og en masse andet. Så tag et kig derinde Smil
Det der med at betale for at få trykt sin bog er som udgangspunkt ikke så godt ... der er nogle der gør det, men det er bedre at finde et forlag, der vil trykke den gratis. Det kan du også finde en grund til på hjemmesiden.

Skriv, skriv, skriv, for det er fedt og giver glæde Smil
Gode hilsner,
Søren

Skrevet: Lørdag d. 5. juni 2010 kl. 14:12
Hej

Jeg er igang med at skrive en bog som jeg regner med der skal blive til en ungdomsbog. Sådan noget som at få rettet de sproglige fejl hvad kan man gøre der? Skal sproget være i tip top stand når man vil prøve at udgive sin bogen? Eller hjælper forlaget med at rette det forskellige i bogen som skal være anderledes?

Hilsen Michelle

Skrevet: Lørdag d. 5. juni 2010 kl. 16:47
Hej Michelle,

Super at du skriver en bog Smil Og ungdomsbøger er generelt populære. Når dit manuskript kommer ind til forlaget, vurderer de det på en måde i 3 omgange. De starter med at læse ca. 10 sider - ser om de læser videre. Derefter til ca. side 30. Og hvis det stadig er godt, læser de resten af din bog.

Som udgangspunkt skal langt det meste i bogen være korrekt i en sådan grad, at ingen fejl går ud over indholdet (der må ikke være nogen meningsforstyrrende fejl overhovedet). Stavefejl og slåfejl kommer ingen skribent udover, og et forlag jeg talte med sagde, at der aldrig er, og aldrig vil blive, udgivet en bog uden fejl (jeg har fundet 10 stavefejl i de engelske udgaver af Harry Potter).

Så hvis der er nogle fejl, er det ikke katastrofalt. De må bare ikke gå ud over forståelsen af bogens indhold. På alle forlag sidder redaktører, der er med under hele processen omkring udgivelse. De kommer med råd både til indhold og sprog. Der udover er der korrekturlæsere ved alle forlag. Så der er god hjælp at få! Og er ens manuskript på vej til en mulig udgivelse hos forlaget, får man også den hjælp (det er kroner i kassen for dem at undgå fejl).

Nu kan jeg se på dit indlæg, at du staver fint Smil Men naturligvis vil rigtig mange stavefejl få forlaget til ikke at læse videre.

Gode hilsner, Søren

Skrevet: Lørdag d. 5. juni 2010 kl. 17:44
Mange tak Smil

Det er bare mere det at jeg sommetider kommer til at glemme et ord helt ubevidst i en sætning, så sætningen ikke altid kommer til at hænge rigtig sammen, hvis du forstår hvad jeg mener Blink eller at jeg kommer til at bytte om på nogle ord hvor det ikke altid lyder godt og sommetider kan man jo ikke altid selv hører det i sætningen.
Kan du anbefalde en eller flere som kan hjælpe med disse problemer?

Hilsen Michelle

Skrevet: Lørdag d. 5. juni 2010 kl. 18:36
Du kan hjælpe dig selv med det Smil

Når du redigerer (hvilket sagtens kan tage et halvt år eller mere, så tag dig god tid med det), kan du gøre følgende. Sørg for at læse bogen højt for dig selv, for de fleste sproglige fejl, og ting der kan være anderledes, træder frem, når man læser højt - modsat når du læser inde i dig selv.

Når du har læst højt en del gange, vil der ske det, at du bliver "blind" overfor teksten - så hjælper det at ændre hele dokumentet til en ny skrifttype, bare i et par dage hvor du retter. Og så tilbage til det normale igen. Det visuelle betyder utrolig meget for vores evne til at spotte fejl.

Når du redigerer, kan det betale sig at holde - nogle gange flere ugers - pause. Teksten "modner" i den tid du ikke arbejder med den. Det vil sige, at under pausen får du nye indtryk, hviler ud og tænker på noget andet. Og ligesom med den ændrede skrifttype vil du se din tekst på en anden måde bagefter.

Få respons fra andre! Det er ultra-vigtigt Smil Familien vil altid gerne læse og give respons, men kun nogle personer fra familie er altså helt ærlige. De vil gerne gøre en glad. Så prøv hos en ven eller veninde. Professionel respons er ufattelig dyrt (konsulent-priser).
Der udbydes kurser i skrivning, hvor top-professionelle folk underviser. Grundtvigs Højskole i og Vallekilde Højskole (tror jeg den hedder) er to af stederne.

Et af de vigtigste redskaber, når man skriver, er tid. Ved den første bog tror de fleste, at de skal skrive den på et halvt år (en troede endda, han skulle på en måned!). Forfattere arbejder i mange år med hver eneste bog - og den første bog er gerne en af dem, der tager længst tid. Så giv dig tid til at gøre arbejdet utrolig grundigt, det betaler sig ift. forlagene Smil

Jeg har arbejdet på min debut-roman i 3 år. Skrevet hele manuskriptet om to gange, taget et års undervisning i skrivning og brugt nogle tusinde timer på den. Så bare giv dig tid, så skal det nok lykkes Smil

Det bedste,
Søren

Skrevet: Onsdag d. 9. juni 2010 kl. 13:20
Lige en tanke... Til alle jer unge som skriver (dvs. u. 18), så er der faktisk mange sommerkurser, som I kan deltage i. For de lidt ældre, så er der lignede muligheder på højskolerne...

Kurser i denne stil skulle være et tigerspring for en forfatterspire...

Ha en go sommer alle sammen - Mette

Skrevet: Onsdag d. 9. juni 2010 kl. 16:31
Hej Mette

Ved du noget om man skal have rigtige gode karakterer i dansk, eller generelt i det hele for at bliver forfatter? Hvor henne kan du anbefale kurser/udannelser til over 18 år?

Hilsen Michelle Sørensen

Skrevet: Onsdag d. 9. juni 2010 kl. 16:51
Hej

Nu tænkte jeg på, hvilket forlag man skulle prøve lykken med når det handler om opskrifter, altså en bog med opskrifter på fx kage .. ?

Skrevet: Søndag d. 13. juni 2010 kl. 15:10
Hej Melle...

Jeg har ikke selv deltaget i et forfatterkursus, men har læst artikler om dem, hvor deltagerne anbefalede dem varmt. Jeg er sikker på at højskoleforeningen har en hjemmeside, hvor man kan se deres sommer kurser.

Ang. det med de gode karaktere, så ved jeg det ikke, men mit bud er, at du kan gå tilbage i dine gamle afleveringer og se, hvilke fejl du har hang til at gentage. Der er mange bøger om grammatik og sprog og jeg kan anbefale til selvstudie "sprogets univers" som opslagsværk... Ellers hvis din grammatik er helt i skoven (og jeg tænker her virkelig slemt), så kan det måske være en ide med et VUC aftenkursus... det kunne jo være at motivationen lige nu er højere end den har været før... Der er en værdi i at lære som voksen... men det er en anden diskussion...

Som før sagt, så skal dit sprog bare være forståeligt...

Held og Lykke... Mette

Ny besked

For at skrive en ny besked bedes du logge ind eller oprette dig som bruger. Det er nemt og gratis og tager under 1 minut.
Din email-adresse (vises ikke til andre brugere)

Har du allerede en brugerprofil?
- adgangskode:    Glemt adgangskode?

Kaldenavn    Hvor vises det?
(f.eks. Peter 23)
Ønsket kodeord 
Gentag kodeord 

Søg:   
SAXO.com A/S - Tlf: 38 15 05 10 - E-mail: info@saxo.com - CVR: 29197849 - Kundeservice